Se lucrează la varianta provizorie a podului de la Girov
#Postat de Gianina Buftea on septembrie 6, 2024
La Girov, constructorul lucrează la varianta provizorie peste pârâul Cracău, în cadrul contractului de reparații. Concret sunt montare grinzile metalice, se fac lucrări antretoaze și la rampa de acces dinspre Roman, iar după finalizarea variantei ocolitoare se va trece la demontarea podului principal și refacerea sa. este vorba despre podul peste pârâul Cracău, situat pe DN 15D, km 9+510, Girov, județul Neamț. de câțiva ani se încearcă repararea lui. Prima încercare a avut loc în martie 2018, când D.R.D.P. Iași a demarat achiziția publică pentru proiectare și execuție în proiectul „Întreținere periodică pod pe DN 15D, km9+510”, însă fără a se prezenta nici un ofertant. Tot fără succes a fost și procedura reluată în august 2019, abia ultimele demersuri, derulate în acest an, fiind finalizate. Momentan, a fost semnat contractul pentru execuție, urmând ca în perioada următoare să fie emise autorizația de construcție și ordinul de începere a lucrărilor. Lucrările sunt efectuate de SC STEF EDIL CDP SRL, SC Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL, iar durata de execuție este de 15 luni.
Obiectivul este unul de importanță majoră pentru comunitățile locale și mai cu seamă pentru transportatori, drumul fiind unul de legătură între municipiile Piatra Neamț și Roman. Podul a fost construit în anul 1968, fiind prevăzut la clasa I de încărcare, iar până la acest moment a beneficiat doar de lucrări de întreținere curentă. Este construit în aliniament, pe grinzi din beton armat prefabricat, cu opt deschideri de aproximativ 18,50 m fiecare (5X 18,50 m, 2 X 18,45 m, respectiv 1X 18,60 m). Lungimea totală a podului este de 157,30 m, cu o lățime a părții carosabile de 7,95 m și o lățime între parapeți de 10,50 m.
Suprastructura podului are o lungime totală de 148,30 m și o lățime totală de 10,40 m. Structura de rezistență a suprastructurii podului este compusă din 6 grinzi din beton armat prefabricat de tip Matarov. Grinzile principale sunt solidarizate transversal cu câte 5 antretoaze pe fiecare deschidere (câte o antretoază pe reazeme și 3 antretoaze intermediare). Grinzile principale sunt solidarizate longitudinal la partea superioară prin placa de suprabetonare. Grinzile principale simplu rezemate sunt montate pe aparate de reazem mobile tip rulouri metalice și aparate de reazem fixe din plăci metalice. Structura de rezistență a infrastructurii podului este alcătuită din doua culei cu elevația văzută din beton armat și 7 pile cu elevațiile compuse din câte două cadre în „V”, unite la partea superioară cu o riglă din beton armat. Fundațiile, atât la pile, cât și la culei, sunt realizate prin grupuri de piloți, legați la partea superioară prin radiere pe care reazemă elevațiile (conform proiectului din 1962). Calea pe pod este alcătuită dintr-o parte carosabilă cu lățimea de 7,80m și două trotuare denivelate cu lățimea de 1,00m. Trotuarele pietonale sunt echipate înspre zona carosabilă cu borduri prefabricate din beton simplu. Pe grinda parapet este montat un parapet pietonal metalic. Pe pod sunt montate, la fața bordurilor, guri de scurgere din fontă, amplasate în secțiunea centrală a fiecărei deschideri. Sunt amplasate dispozitive de acoperire a rosturilor tip liră, din tablă. În ceea ce privește rampele de acces, racordarea cu terasamentele la culeea spre Roman se face cu sferturi de con, iar la culeea spre Piatra Neamț racordarea cu terasamentele se face prin zid din zidărie de piatră. Podul nu este prevăzut cu casiuri de descărcare a apelor meteorice pe la capetele podului, nici cu scări de acces la pod a personalului de întreținere. Pe rampele de acces, parapetul de protecție a circulației rutiere din beton armat este degradat, cu lise lipsă.
În ceea ce privește lucrările de reparații, D.R.D.P. Iași are prevăzută execuția unei variante provizorii de circulație, platforme și drumuri tehnologice, reparații la partea de infrastructură și suprastructură, dar și reparații la nivelul căii de rulare a autovehiculelor, inclusiv racordarea cu terasamentele și lucrări în albie.
”Prima etapă prevede realizarea unei variante provizorii de circulație în amonte, în lungime totală de 274 metri, ceea ce va asigura crearea frontului de lucru pentru constructor. După demolarea suprastructurii podului existent, se va trece la consolidarea infrastructurilor, cu lucrări pentru sporirea capacității portante a fundațiilor culeelor și a pilelor, execuție blocuri seismice din beton armat, protecție anticorozivă a suprafețelor din beton. La nivelul suprastructurii, se va proceda la înlocuirea grinzilor Matarov cu unele prefabricate din beton armat precomprimat, cu execuția de antretoaze, armare, cofrare și turnare placă suprabetonare, calea de pod fiind prevăzută cu guri de scurgere, parapet pietonal, după așternerea mixturilor și montarea rosturilor de dilatație urmând montare parapetului direcțional și execuția marcajelor rutiere”, a precizat Nicolae Popovici, reprezentant D.R.D.P. Iași.
Conform proiectului, în urma lucrărilor, noul gabarit transversal al podului va fi de 11,50 m, compus din 2 benzi de 3,00 m – parte carosabilă, 2 benzi de 0,50 m – lățime suplimentară datorată benzii de încadrare, 2 benzi de 0,40 m – lățime suplimentară datorată efectului de îngustare optică, 2 benzi de 0,60 m – lățime necesară pentru amplasarea parapetului, 2 trotuare a câte 1.00 m și 2 grinzi de 0,25 m pentru amplasarea parapetului pietonal.
Restricții ignorate de transportatori
”Momentan, pentru siguranța participanților la trafic și circulația în condiții de siguranță, pe podul de la Girov este instituită o restricție de viteză de 30 km/h și restricție de tonaj de 15 t, însă, după cum au constatat echipele DRDP Iași în cadrul acțiunii de monitorizare a acestui obiectiv, camioanele de mare tonaj ignoră restricția impusă”, a mai precizat Nicolae Popovici.