Current track

Title

Artist


Elie Radu, inginer constructor român

#Postat de on octombrie 10, 2025

Elie Radu (n. 20 aprilie 1853, Botoșani – d. 10 octombrie 1931) a fost un inginer constructor de excepție, profesor, vizionar al infrastructurii moderne și membru de onoare al Academiei Române. Considerat unul dintre marii arhitecți ai modernizării României, Radu a avut un impact esențial în dezvoltarea rețelelor de drumuri, căi ferate și sisteme de alimentare cu apă din țară.

Elie Radu

Sursa foto: https://ro.wikipedia.org/wiki/Elie_Radu#/media/Fi%C8%99ier:Elie_Radu.jpg

Născut într-o perioadă de transformări majore pentru Moldova, Elie Radu și-a început studiile la Botoșani, continuând la Iași, apoi la Bruxelles, unde a urmat cursurile prestigioasei Școli Politehnice. În 1877, a obținut titlul de inginer diplomat și s-a întors în țară, unde a debutat ca inginer în Ministerul Lucrărilor Publice, lucrând alături de Anghel Saligny la controlul liniei ferate Ploiești–Predeal.

Elie Radu a fost profesor la Școala Națională de Poduri și Construcții Civile, predând cursuri fundamentale precum „Trigonometrie”, „Poduri” și „Construcții Civile”. Odată cu înființarea Școlii Politehnice din București, în 1920, a susținut cursurile „Edilitate” și „Procedee generale de construcții”, devenind un mentor pentru generații întregi de ingineri români.

Elie Radu a fost un pionier în domeniul edilitar, realizând prima rețea de alimentare cu apă a Bucureștiului, prin stația de captare de la Bragadiru (1889), considerată unică în Europa la acea vreme. A extins acest sistem și în alte orașe: Iași, Botoșani, Sinaia, Târgoviște, Turnu Severin, Brăila și altele.

În domeniul transportului, Radu a proiectat și construit:

  • peste 650 km de căi ferate, printre care linia Târgu Ocna – Comănești – Palanca;

  • numeroase șosele transcarpatice, precum Moroieni–Sinaia, Lotru–Câineni sau Târgu Ocna–Slănic-Moldova;

  • peste 60 de gări, printre cele mai notabile fiind cele din Curtea de Argeș, Comănești și Galați;

  • o rețea amplă de poduri din beton armat și metalice peste râuri importante precum Siret, Jiu, Olt, Argeș și Buzău.

Pe lângă alimentarea cu apă, Radu a contribuit la dezvoltarea canalizării urbane în orașe precum Sinaia și Drobeta-Turnu Severin și a proiectat castele de apă în Brăila și Turnu Severin. De asemenea, este autorul amfiteatrului de la Arenele Romane din Parcul Carol I, inaugurat în 1906.

Elie Radu a fost ales membru de onoare al Academiei Române în 1927. A condus Societatea Politehnică în mai multe rânduri și a fost un fervent susținător al drepturilor și dezvoltării profesionale a inginerilor români.

S-a stins din viață în 1931, la vârsta de 78 de ani, lăsând în urmă o moștenire durabilă care a pus bazele infrastructurii moderne a României. În semn de respect și recunoaștere, numeroase instituții și străzi din țară îi poartă astăzi numele.


Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *