Current track

Title

Artist


Școala on-line, un eșec ca la carte? Europa civilizată a realizat că școlile nu mai pot fi închise

#Postat de on martie 10, 2021

Statele civilizate ale Europei au realizat că școlile nu mai pot fi închise. Ministrul educației, Sorin Cîmpeanu a reușit într-un final să impună trimiterea elevilor din primar și din clasele terminale la școală, până la o rată a incidenței de 6/1.000. Restul elevilor învață în continuare pe tabletă. Este însă tot o măsură insuficientă, pentru că școala on-line poate fi orice, însă școală ”așa cum scrie la carte”, sigur nu este.

Sursa foto: Ziarul Lumina

Școala pe internet pare greu de făcut în România în condițiile în care aproape peste 40% dintre elevi nu au participat la cursurile online din anul școlar precedent, conform unui studiu World Vision. Cauzele sunt multiple: de la lipsa accesului la Internet, la lipsa tabletelor sau a dispozitivelor electronice cu care să se poată conecta la platforme, uneori lipsa cunoștințelor necesare pentru a putea accesa platformele online sau chiar nepriceperea profesorilor în materie de folosire a dispozitivelor electronice.

ONG-urile au atras în nenumărate rânduri atenția asupra faptului că școala online „este o mare farsă” pentru cei 1,3 milioane de copii din România care trăiesc sub pragul sărăciei. Pentru ei școala, care acum presupune costuri mai mari – de la măști, la plata unui abonament la internet – s-ar putea traduce în abandon școlar. „Este de așteptat o creștere a abandonului școlar până spre 9-10%, mai ales în zonele defavorizate sau unde nu au acces la echipamente sau părinți motivați să stea chiar „cu bățul” pe copii pentru a învăța”, a declarat, pentru Europa Liberă, Șerban Iosifescu, directorul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).

Sunt profesori pentru care școala online înseamnă să intre, să dea o mulțime  de teme elevilor și să iasă.

Foto: Mircea Miclea

Simplu fapt că dai astfel de teme și nu te implici face mai mult rău elevului. Calitatea interacțiunii pe care o ai cu elevul tău este în aceste momente critică. Trebuie să înțelegi punctul lui de vedere, cum vede el lucrurile și după aceea tu trebuie să te pliezi pe punctul lui de vedere, să predai ceea ce predai în funcție de cum vede el lucrurile, ce interes are pentru materia pe care o predai, pentru că atunci el va înțelege mai bine. Calitatea interacțiunii dintre adult și copil, indiferent că adultul este profesor sau părinte, este critică”, a declarat la Digi24 profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al educației.

Un cadru didactic care preferă să își păstreze anonimatul scrie pe edupedu.ro (sait dedicat exclusiv problemelor din învățământul românesc):

„Orele se vor făcute simultan fizic și on line. Pentru cine nu are idee, se întâmplă cam așa: unele școli au instalate calculatorul, camera, boxele, în altele profesorul vine de acasă cu calculatorul și ce mai poate. Se lucrează pe mai multe platforme on line: Classroom, Zoom, Teams. Și acum surpriza: pentru cine predă profesorul? Pentru cei din clasă sau cei de acasă? Pentru a preda la clasă, el are de scris pe tablă. Nicio instalație din școli în acest moment nu ajunge să facă vizibilă tabla pentru cei de acasă. Și atunci, el se așază în fața calculatorului pentru a le arăta cumva, în altă variantă ce a scris pe tablă. Și se tot mișcă de la fizic la on line, întrerupând fie un stil, fie altul. Pentru că pur și simplu toată instalația tehnică folosită acum este doar una pentru amatori. Fizic vorbind, ar trebui să existe dotarea din studiourile TV. Or asta este imposibil. După cum imposibil e să ai eficiență cu întreruperi.  Pe de altă parte, ceea ce se predă fizic ajunge altfel la elevi iar unii profesori, dacă nu chiar toți, care au program hibrid, predau dublu, pentru a le oferi tuturor, la fel, conținutul lecțiilor. Și acum, gândiți-vă de câte ori predă un profesor cu o disciplină de o oră pe săptămână, la o normă de 18 ore!”

„În primul rând nu mai privești către o clasă în care copiii stau în bănci, nu mai interacționezi în funcție de unde sunt așezați în clasă, nu te mai plimbi printre bănci, îi ai pe toți în fața ta, așezați pe un ecran”, precizează și Anca Barbu, profesoară la o școală gimnazială din Galați, pentru edupedu.ro.

Elevii profesoarei Anca Barbu, la începutul anului școlar 2020-2021 / Sursa: edupedu.ro

Ce spun elevii despre școala on-line

  • Programul de predare este haotic și-i încurcă pe elevii care nu sunt obișnuiți cu disciplina: „Profesorii nu și-au făcut un program anume, așa cum era la școală, să zici că azi avem română, azi ne trimit temele la română. Trimit când se trezesc ei”.
  • Este foarte greu de controlat dacă elevii respectă disciplina în timpul orelor online: „Nu poți fi sigur că elevul e acolo și ascultă profesorul, pentru că mulți elevi opresc și camera și microfonul, iar așa își pot lăsa telefonul pe birou și să-și vadă de treabă”
  • Nu se fac cursuri la toate materiile: „de franceză n-am auzit nimic de când am terminat școala, engleză nici atât, religie la fel. Singurii cu care am păstrat legătura sunt profesorii care predau materii de bac”.
  • Există licee unde nu s-au organizat deloc cursuri online: „unii dintre profesori au decis să ne trimită niște materiale pentru bac, dar pe WhatsApp. Profesorii au avut o atitudine foarte indiferentă cu privire la toată situația asta”.
  • Nu toți elevii pot învăța singuri: „Eu singur nu am nici motivație, nici randament”. Sursa: hotnews.ro

Cea mai mare problemă cu care elevii s-au confruntat în perioada orelor online este lipsa competențelor digitale în rândul cadrelor didactice, dar și dezinteresul acestora privind predarea online, arată un raport făcut de Consiliul Național al Elevilor, privind debutul anul școlar 2020-2021, făcut din perspectiva elevilor, prin cosultarea a 13.000 de respondenți.


Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *