Prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman a presat Luvrul să mintă despre un tablou, fals atribuit lui Leonardo Da Vinci
#Postat de Antoniu Lovin on aprilie 13, 2021
Un nou documentar de lung metraj, care va debuta săptămâna viitoare la televiziunea franceză, susține că prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman a presat Luvru să mintă despre autenticitatea unui tablou pe care l-a cumpărat pentru a-i scuti de umilința publică pentru că a cheltuit 450 de milioane de dolari pe un fals. „Mântuitorul de vânzare”, al cineastului francez Antoine Vitkine, aprofundează controversa din jurul Salvator Mundi, sau „Mântuitorul lumii”, un portret al lui Iisus Hristos care a fost supranumit „Mona Lisa bărbătească”.
120.000 de iubitori de artă au urmărit licitația prin intermediul unui stream live Facebok – și oferta extravagantă câștigătoare a reflectat raritatea extremă a operelor autentificate, realizate de Leonardo da Vinci. În ciuda renumelui și influenței enorme a maestrului italian, există mai puțin de 20 de picturi, considerate a fi realizate de mâna sa – și toate fac parte din colecțiile muzeelor. Christie’s a numit pictura „cea mai mare redescoperire artistică din ultimii 100 de ani”Întrebările legate de autenticitatea Salvator Mundi au început să se răspândească atunci când muzeul Louvre Abu Dhabi a anulat în mod neașteptat dezvelirea planificată a picturii în septembrie 2018. Pictura nu a mai fost văzută în public de atunci..
Întrebările legate de autenticitatea Salvator Mundi au început să se răspândească atunci când muzeul Louvre Abu Dhabi a anulat în mod neașteptat dezvelirea planificată a picturii în septembrie 2018. Pictura nu a mai fost văzută în public de atunci.
Locația lucrării a rămas un mister până când, în 2019, serviciul de știri din industria de artă Artnet a raportat că tabloul vechi de 500 de ani era păstrat pe superyachtul de 440 de metri al lui Mohammed bin Salman, Serene. Apoi a apărut o bombă iluminantă: o analiză științifică efectuată de trei experți la Luvru din Paris a concluzionat că pictura a fost produsă în atelierul lui Leonardo, dar nu chiar de către maestrul Renașterii. Istoricii din Luvru intenționaseră să-și publice concluziile, dar au fost împiedicați să facă acest lucru atunci când proprietarul picturii a refuzat să-l împrumute pentru expoziția de succes Leonardo în 2019. (Muzeul este restricționat să comenteze public tablourile proprietății private pe care nu le-a expus).
În cartea sa Ultimul Leonardo, criticul de artă Ben Lewis a concluzionat, de asemenea, că pictura a ieșit mai mult decât probabil din atelierul lui Leonardo și apoi a fost retușată de maestru. The Guardian l-a citat pe dr. Carmen Bambach, istoric de artă și curator de lucrări italiene și spaniole la Metropolitan Museum of Art, spunând că Christie’s a fost atribuită greșit drept pictură a lui Leonardo da Vinci. În opinia ei, Salvator Mundi a fost în primul rând opera unui asistent, Giovanni Antonio Boltraffio, cu doar „mici retușuri” ale lui Leonardo însuși. Și Matthew Landrus, istoric de artă din Oxford, a speculat public că pictura a fost produsă în mare parte de un alt asistent al lui Leonardo, Bernardino Luini.
Sursa: forbes.com