Current track

Title

Artist


Securitate online: Educație și prevenire pentru protejarea cetățenilor

#Postat de on noiembrie 28, 2024

Inspectoratul de Poliție Județean Vaslui intensifică eforturile de prevenire a criminalității informatice prin campanii educative și informări dedicate siguranței în mediul digital. Programele derulate în 2024 au vizat conștientizarea riscurilor asociate fraudei online, promovând bune practici pentru navigarea sigură pe internet.

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/cyber-security-internet-network-4610993/

Inițiative-cheie

  • Campania „Protecție prin educație – Securitate digitală”: Axată pe informarea copiilor, părinților și profesorilor despre cyberbullying, gestionarea datelor personale și alte riscuri online.
  • Prevenirea fraudei cu investiții false: În urma sesizărilor despre escrocherii legate de criptomonede, campania s-a concentrat pe identificarea ofertelor înșelătoare și educarea utilizatorilor despre tehnicile de phishing.

Rezultate și activități

  • Organizarea a 80 de sesiuni educative, atingând aproape 2.700 de participanți, dintre care peste 900 minori.
  • Distribuirea de materiale informative (pliante, broșuri) în școli, biserici, spații publice și evenimente locale.

Recomandări pentru siguranță

  • Evitați accesarea link-urilor nesigure și verificați autenticitatea site-urilor.
  • Utilizați parole complexe și schimbați-le regulat.
  • Nu furnizați datele cardului sau informații bancare unor terți prin telefon sau online.
  • Înrolarea cardurilor în sistemul 3D-Secure și utilizarea website-urilor criptate (HTTPS).

Acțiunile poliției subliniază importanța educației digitale în combaterea criminalității informatice și oferă cetățenilor instrumentele necesare pentru protejarea datelor personale.

IPJ Vaslui a comunicat: „Combaterea infracțiunilor din sfera fraudelor informatice

            Siguranța în mediul online

          Criminalitatea informatică sau cybercriminalitatea reprezintă în prezent una dintre principalele amenințări la adresa siguranței publice, fiind o problemă în expansiune și din ce în ce mai agresivă în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene. Reprezintă un domeniu aflat într-o permanentă diversificare și dezvoltare, pe fondul creșterii exponențiale a numărului și rolului dispozitivelor de accesare a internetului, implicit a numărului de utilizatori și funcționalităților pe care le oferă digitalizarea în viața de zi cu zi.

          Acest fenomen infracțional îmbracă multiple forme, de la atacurile cibernetice prin intermediul programelor de tip malware, până la fraudele cu mijloace de plată electronice, înșelăciunile prin intermediul platformelor on-line sau exploatarea sexuală a minorilor pe internet.

          Poliția are un rol important în diminuarea acestui tip de infracționalitate, în  promovarea de proiecte/campanii de prevenire și de sensibilizare privind comportamentele responsabile în utilizarea platformelor sociale și de conștientizare a consecințelor utilizării datelor cu caracter personal în mediul online.

La nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Vaslui se află în derulare Programul de prevenire a criminalității informatice 2024, având scopul, printre altele, de a le oferi cetățenilor instrumentele necesare pentru a înțelege riscurile din mediul on-line și pentru a le face față, de a-i sprijini și de a le garanta siguranța în mediul on-line.      

            În acest sens, pe parcursul anului 2024, ofițerii din cadrul Compartimentul de Analiză și Prevenirea Criminalității au organizat și desfășurat un număr de 80 de activități preventiv-educative, având un număr de 2698 de beneficiari (din care 936 minori și 1762 adulți). În cadrul activităților au fost distribuite materiale informative: pliante, flyere, broșuri, afișe și orare.

           Subsumate acestui program de prevenire sunt următoarele: campania națională „Protecție prin educație – Securitate digitală”, din cadrul proiectului „Siguranța Online” și campania națională de prevenire a fraudelor informatice care au ca mod de operare investițiile online în acțiuni / criptomonede.

Campania „Protecție prin educație – Securitate digitală”, din cadrul proiectului Siguranța Online, vizează atât copiii, cât și adulții (cadre didactice, părinți, alte persoane) pentru o mai bună informare în privința securității cibernetice și creșterea gradului de pregătire, pentru evitarea principalelor amenințări din mediul online și gestionarea adecvată a riscurilor la utilizarea internetului.

           Activitățile preventive au fost desfășurate în instituții de învățământ și de ocrotire, fiind discutate aspecte legate de: impactul pe care mediul online îl are asupra vieții noastre, pericolele din mediul online, gestionarea datelor online, dependența de internet, prevenirea pornografiei infantile și prevenirea cyberbullying-ului.

    Recomandăm accesarea site-ului  www.sigurantaonline.ro, pentru ca cetățenii să afle mai multe informații despre cum să se protejeze în mediul online.

Campania de prevenire a fraudelor informatice care au ca mod de operare investițiile online în acțiuni/criptomonede

În ultima perioadă s-a constatat o creștere a sesizărilor referitoare la săvârșirea  unor infracțiuni de înșelăciune în mediul online care au ca bază folosirea în mod nelegitim a imaginii unor personalități cunoscute și a unor companii de distribuție de utilități, prin care utilizatorii sunt induși în eroare prin postări sponsorizate/reclame pe rețelele sociale să investească în acțiuni/criptomonede și să câștige sume de bani de câteva ori mai mari decât investiția inițială.

Pentru a spori încrederea publicului în anunțurile false, mai multe personalități publice, a căror imagine a fost prelucrată folosindu-se programe/aplicații de editare pe bază de inteligență artificială, „recomandă” cumpărarea acestor acțiuni rentabile.

          Scopul acestei campanii de prevenire este creșterea gradului de conștientizare și informare a utilizatorilor de internet cu privire la riscurile fraudelor informatice prin simularea tranzacționării online de acțiuni / criptomonede.

          Activitățile Compartimentului de Analiză și Prevenirea Criminalității au fost desfășurate în unități de învățământ, în rândul cadrelor didactice, cabinete medicale, unități comerciale, în curtea bisericilor, asociații de proprietari, în spații publice intens circulate, la diferite manifestări publice și culturale.

În cadrul acestor activități, am oferit recomandări și sfaturi cetățenilor pentru a evita tentativele de fraudă pe internet, și anume

  • Să evite accesarea link-urilor din surse necunoscute și să se asigure că navighează pe un site oficial, înainte de a face o tranzacție sau plată online.
  • Să ignore e-mailuri, mesaje private, campanii promovate pe rețele de      socializare prin care sunt garantate câștiguri ușoare.
  • Să refuze instalarea de aplicații care oferă acces de la distanță, la cererea unor persoane necunoscute.
  • Să utilizeze parole puternice și să le schimbe periodic.
  • Să se informeze vă cât mai bine despre produsele financiare în care investesc și să refuze să transfere sume de bani / cryptomonede către entități / persoane necunoscute.

          La nivelul IPJ Vaslui, în cursul anului 2024, au fost sesizate 153 de infracțiuni privind fraude comise prin sisteme informatice și mijloace de plată, mai mult cu 44,34% față de anul 2023, 57 de infracțiuni contra siguranței și integrității sistemelor informatice, mai mult cu 34,71% față de 2023, precum și 338 infracțiuni de înșelăciune săvârșite prin folosirea de nume sau calități mincinoase sau prin mijloace de comunicare on-line, care vin în concurs cu infracțiunile din sfera criminalității informatice, mai mult cu 36,29% mai mult decât anul precedent.

Pentru a putea înțelege mai bine fenomenul acestor infracțiuni informatice, vom transpune exemple simple și uzuale în acest sens, cum ar fi : momentul în care un autor necunoscut accesează ilegal sistemul bancar (date ale cardului bancar), accesează ilegal un cont al unei rețele de socializare (Facebook, Messenger, Instagram) aparținând unei persoane vătămate, ori prin accesarea de către persoana vătămată a unui link malițios (de tip „phishing”), autorul intră în posesia datelor bancare informatice ale persoanei vătămate.

Autorii acestor fapte sunt mult mai dezvoltați din punct de vedere tehnic, reușind să stabilească de la an la an anumite moduri de operare prin care prejudiciază nenumărate persoane cu sume importante.

Un exemplu elocvent, apărut de curând pe „piață”, este metoda „investment scam”, ce prezintă următorul principiu:

         Persoane necunoscute, ce se recomandă ca fiind brokeri de bursă, prin intermediul unui anunț pe rețeaua de socializare Facebook induc în eroare persoanele vătămate prin prezentarea unei situații nereale de a investi în acțiuni pentru anumite companii (ex. Rompetrol). Practic, persoanele vătămate, în mare parte a cazurilor, în vârstă, în momentul în care navighează pe internet, prin intermediul smartphone-ului, se opresc asupra anumitor reclame, de obicei cu titlul „Investirea în acțiuni Rompetrol, HidroElectrica, poți câștiga bani”. Imediat persoana vătămată este redirecționată către o pagină web, în care i se cere introducerea datelor personale, precum și un număr de telefon. Deși nu trebuie divulgate aceste informații cu caracter personal, aceștia le introduc. Ulterior sunt contactați telefonic de către acești autori, care se recomandă sub un pseudonim și care sunt experți în investiții/brokeri în investiții.

   Pentru a asigura un nivel corespunzător privind informarea și conștientizarea acestora, furnizorii de servicii de Internet Banking apelează în mod frecvent la diverse canale de comunicare cu scopul de a le aduce în atenție metode privind depistarea potențialelor tentative de fraudare. În acest ghid sunt reluate unele dintre cele mai frecvente indicii, astfel:

  • Niciun furnizor de servicii de Internet Banking nu solicita date confidențiale utilizatorilor;
  • Nimeni nu are dreptul de a solicita unui client conectarea pe propriul cont de Internet Banking sau transmiterea datelor personale;
  • Accesarea serviciul doar de pe site-ul oficial al furnizorului;
  • Păstrarea confidențialității numelui de utilizator și a parolei;
  • Accesarea serviciului doar pe paginile HTTPS;
  • Activarea alertelor pe telefon sau email;
  • Renunțarea la opțiunea de salvare a datelor de autentificare în browser.

        Chiar și în condițiile în care se utilizează cel mai recent și mai sigur browser,un calculator echipat cu firewall, program antivirus și anti-spyware, este important sa se păstreze vigilența atunci când se realizează cumpărături on-line, iar pentru aceasta trebuie urmate câteva reguli elementare, astfel:

  • Cumpărăturile se vor face din magazine online cunoscute şi de încredere;
  • Niciodată nu se vor face cumpărături online, cu cardul bancar, de pe un site     care nu este criptat
  • Nu se vor furniza mai multe informații decât este necesar și normal;
  • Trebuie verificate cat se poate de des operațiunile din contul bancar;
  • Sunt de evitat „ofertele de nerefuzat” deoarece de multe ori sunt înșelătoare;
  • Înrolarea cardului de cumpărături online în sistemul 3D-Secure.

                Pentru a nu ne expune unor cazuri de fraudă, este esențial să acordăm atenție unor semne care ne arată că anumite website-uri sau mesaje primite pot proveni din partea unor infractori cibernetici.

          Pașii pe care trebuie să-i parcurgeți pentru siguranța dumeavoastră sunt:

  • Nu dezvăluiți datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, PIN, CVV2/CVC adică numărul de trei cifre de pe spatele cardului;
  • Nu furnizați niciodată datele personale de utilizare a contului tău (parola de acces la contul bancar) altor persoane;
  • Site-ul pe care urmează să introduceți datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https;
  • Nu furnizați datele online, telefonic sau prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.); 
  • Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că cererea datelor cardului de către alte persoane este o capcană;
  • Dacă trebuie să primiți bani, atunci trebuie să dați IBAN-ul, nu datele de pe card;
  • Nu introduceți codul PIN pe site-uri de internet şi nu-l divulgați telefonic;
  • Nu scrieți niciodată codul PIN pe spatele cardului.”

Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *