Cercetare realizată de Facultatea de Științe Politice în 25 de unități școlare din județul Vaslui
#Postat de Carmen Vintu on octombrie 21, 2024
Cercetarea realizată de Facultatea de Științe Politice, Departamentul Sociologie din cadrul SNSPA București, intitulată „Inegalitățile sociale în învățământul românesc”, a fost desfășurată în 25 de unități școlare din județul Vaslui. Studiul a implicat un eșantion de 736 de elevi de clasa a VIII-a, dintre care 397 proveneau din mediul urban și 339 din mediul rural. Obiectivul principal al cercetării a fost acela de a explora dificultățile de acces la educație pe care le întâmpină elevii din județul Vaslui, dar și de a înțelege mai bine motivațiile, aspirațiile educaționale și ocupaționale ale acestora.
Sursa foto: https://pixabay.com/photos/school-study-education-desk-6900381/
Studiul a inclus o analiză detaliată a mai multor aspecte relevante pentru participarea școlară a elevilor. Printre acestea se numără timpul dedicat învățării, relația elevilor cu cadrele didactice și cu părinții, modalitățile de petrecere a timpului liber și factorii care influențează performanțele la Evaluarea Națională. Această evaluare este esențială pentru viitorul educațional al elevilor, deoarece influențează accesul lor la licee și, ulterior, la învățământul superior.
Un alt obiectiv important al cercetării a fost evaluarea impactului inegalităților sociale asupra rezultatelor școlare. În contextul județului Vaslui, una dintre cele mai sărace zone din România, elevii din mediul rural se confruntă frecvent cu condiții materiale și sociale mai dificile decât cei din mediul urban, ceea ce poate afecta șansele lor de succes academic. Cercetarea a subliniat aceste disparități, arătând că elevii din mediul rural pot avea acces limitat la resurse educaționale, ceea ce le influențează atât performanțele școlare, cât și aspirațiile de carieră.
De asemenea, studiul a inclus o secțiune dedicată analizării planurilor de viitor ale elevilor, în special în ceea ce privește migrația transnațională. În acest sens, rezultatele arată o tendință puternică spre migrație: 37% dintre elevi au afirmat că își doresc să plece în străinătate, 25% au declarat că nu intenționează să facă acest pas, iar 38% nu sunt încă siguri de decizia lor. Aceste date sugerează o incertitudine în rândul tinerilor cu privire la viitorul lor în România, iar un procent semnificativ dintre ei consideră migrația ca o opțiune viabilă.
Sebastian Țoc, asistent universitar la SNSPA București, a comentat aceste rezultate pentru Agerpres, subliniind că proporția ridicată a celor care doresc să emigreze poate fi și mai mare decât cifrele reflectate de răspunsurile nesigure ale elevilor. Această tendință spre migrație poate fi influențată de condițiile economice precare și de oportunitățile limitate de dezvoltare profesională percepute în județul Vaslui, dar și de perspectivele educaționale și ocupaționale pe care elevii le consideră mai promițătoare în afara României.
Cercetarea evidențiază atât inegalitățile structurale existente în învățământul românesc, cât și impactul acestora asupra performanțelor și aspirațiilor elevilor, subliniind în același timp dorința considerabilă a tinerilor de a-și căuta un viitor în afara țării.