Current track

Title

Artist


Acest avion alimentat cu energie solară ar putea rămâne în aer luni de zile

#Postat de on mai 11, 2022

În 2016, un avion cu aspect bizar, acoperit cu peste 17.000 de panouri solare, a arătat lumii o privire asupra viitorului zborului. Cu anvergura unui Boeing 747, dar cântărind doar cât un SUV, a înconjurat Pământul fără a folosi o picătură de combustibil. Numit Solar Impulse 2, a fost creația exploratorului elvețian Bertrand Piccard și a inginerului elvețian Bertrand Borschberg, construit pentru a prezenta potențialul energiei regenerabile. După zborul său record, și-a îndeplinit obiectivul – dar acum capătă o nouă viață. În 2019, a fost cumpărat de Skydweller Aero, o startup americană-spaniolă care își propune să transforme avionul în primul „pseudo-satelit” viabil comercial din lume, capabil să facă munca unui satelit în orbită, dar cu mai multă flexibilitate și mai puțin impact asupra mediului. „Un pseudo-satelit este o aeronavă care rămâne în sus, să spunem, la infinit”, spune CEO-ul Skydweller, Robert Miller. „Asta înseamnă 30, 60, 90 de zile – poate un an. Și, ca atare, poate face practic orice ți-ai imagina că poate face un satelit”. Aceasta include furnizarea de telecomunicații și imagistica Pământului, precum și răspunsul la dezastre și monitorizarea resurselor naturale.
Utilizarea unei aeronave pentru astfel de aplicații este mai flexibilă și mai ieftină, deoarece sateliții sunt scumpi de construit și trebuie lansați pe orbită printr-o rachetă, alimentată în general cu combustibili fosili. Este, de asemenea, mai durabil, deoarece sateliții au o durată de viață limitată și în cele din urmă sunt scoși din funcțiune, adăugând adesea la problema deșeurilor spațiale. Cercetări recente au descoperit că mari constelații de sateliți ar putea deteriora stratul de ozon prin eliberarea de substanțe chimice pe măsură ce ard la reintrarea în atmosfera Pământului. După ce a cumpărat Solar Impulse 2, Skydweller a petrecut luni de zile modificându-l și l-a zburat din nou pentru prima dată în noiembrie 2020. De atunci, a efectuat 12 zboruri de testare, pe vremea însorită din sud-estul Spaniei. „Suntem în proces de a o transforma într-o dronă”, spune Miller. „Pilotul este încă acolo pentru siguranță, dar acum avem capacitatea de a pilota aeronava în totalitate autonomă”. Decolările și aterizările sunt încă gestionate de pilot, dar Miller spune că următorul pas este adăugarea de sisteme care le vor face automate. „După aceea, putem scoate pilotul din avion. Suntem în curs de începere a construcției unui al doilea avion care nu are deloc cabina de pilotaj”, adaugă el. Îndepărtarea pilotului și a cabina de pilotaj face loc pentru încărcături mai mari și este un pas necesar pentru a permite avionului să zboare timp de săptămâni sau luni (cel mai lung zbor al Solar Impulse 2 a fost puțin sub cinci zile). Miller spune că aeronava ar putea fi desfășurată încă din 2023 și că crede că va exista o piață pentru o flotă de mii de oameni. Companii precum Facebook și Google au testat pseudo-sateliți în trecut, dar fără a dezvolta vreodată un produs comercial.

Sursa foto: Jean Revillard/Handout/Getty Images

„Cu siguranță va exista o cerere în creștere pentru tipul de servicii oferite de Skydweller”, spune Jeremiah Gertler, analist în aviație la compania de analiză a pieței aerospațiale și de apărare Teal Group. „În timp ce alții oferă soluții similare și diferite pentru misiuni de mare altitudine și de anduranță lungă, există un avantaj clar de a fi prima furnică la picnic”. Așa cum a fost cazul sateliților, proiectul atrage un interes timpuriu pentru aplicații guvernamentale și militare. Marina SUA a investit 5 milioane de dolari în Skydweller pentru a investiga capacitatea aeronavei de a efectua patrule maritime, pentru care în prezent folosește drone care se pare că nu pot zbura mai mult de 30 de ore, și Defense Innovation Unit – o organizație de apărare care caută tehnologii emergente pentru armata SUA – i-a acordat lui Skydweller un contract de 14 milioane de dolari.

Sursa foto: Jean Revillard/Handout/Getty Images

Miller, cu toate acestea, spune că vede Skydweller ca fiind în cele din urmă „mult mai comercial decât orientat către guvern”. Multe dintre aplicațiile sale potențiale au beneficii de mediu, inclusiv monitorizarea utilizării resurselor naturale – de exemplu, cercetarea oceanului pentru pescuitul ilegal sau scurgerile de petrol din operațiunile de foraj la adâncime. „Există modalități de a face asta cu teledetecția de la o aeronavă, dar este extrem de dificil să o faci de la un satelit”, spune Miller. Skydweller ar putea oferi și suport aerian în timpul operațiunilor de căutare și salvare, de exemplu în timpul incendiilor forestiere, cu flexibilitatea de a putea decola de pe aeroporturile existente, de a fi desfășurat la mii de mile distanță și de a rămâne în aer luni de zile – fără emisii de carbon. Este capabil să zboare noaptea pe baterie, folosind energia stocată în timpul zilei.

Sursa foto: Jean Revillard/Handout/Getty Images

Skydweller ar putea oferi, de asemenea, suport aerian în timpul operațiunilor de căutare și salvare, de exemplu în timpul incendiilor forestiere, cu flexibilitatea de a putea decolare de pe aeroporturile existente, de a fi desfășurat la mii de mile distanță și de a rămâne în aer luni de zile – fără emisii de carbon. Este capabil să zboare noaptea pe baterie, folosind energia stocată în timpul zilei. Printre provocările cu care se va confrunta Skydweller se numără faptul că avionul va avea nevoie de soare pentru a zbura – ceea ce îi va limita utilizarea la anumite latitudini – și reglementările privind aeronavele fără pilot. „Guvernele încă nu s-au gândit la vehiculele fără echipaj, iar amenajarea spațiului aerian pentru o misiune de lungă durată ar fi o nouă provocare”, spune analistul de aviație Gertler. „Este o adevărată cursă pentru a vedea dacă tehnologia sau reglementările își rezolvă mai întâi problemele, dar există toate motivele pentru a paria pe tehnologie”, adaugă el. „Se pare că vor ajunge la linia de sosire înainte ca guvernul să înceapă chiar să găsească steagul în carouri”. Sursa: CNN


Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *