Octavian Stănășilă, profesor de matematică
#Postat de Carmen Vintu on mai 19, 2025
Octavian Stănășilă (19 mai 1939 – 25 mai 2020) a fost un eminent profesor doctor în matematică, fost șef al Catedrei de Matematici la Universitatea Politehnica din București, membru al Institutului de Matematică al Academiei Române și fost ministru secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării. Activitatea sa a lăsat o amprentă deosebită atât în matematică, cât și în educația românească, fiind apreciat ca un adevărat pilon al acestei discipline.

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/math-work-mathematics-formulas-4711302/
Stănășilă a adus contribuții importante în domenii precum teoria spațiilor analitice, analiza matematică și teoria semnalelor. Una dintre lucrările sale celebre este „Metode algebrice în teoria globală a spațiilor complexe”, scrisă împreună cu Constantin Bănică. Cartea a fost publicată în trei ediții: în limba română (1974, Editura Academiei), în engleză (1976, John Wiley & Sons) și în franceză (1977, Gauthier-Villars), fiind considerată o lucrare fundamentală în teoria spațiilor analitice complexe și rămânând una dintre cele mai citate referințe din acest domeniu.
Profesorul Stănășilă a fost, de asemenea, un susținător activ al Societății de Științe Matematice din România (SSMR), având un rol esențial în coordonarea olimpiadelor de matematică din anii ’80. A fost un mentor apreciat, formând și inspirând o mulțime de tineri talentați.
Cariera sa didactică a fost profund legată de Politehnica din București, unde a început să predea în 1973 la Facultatea de Automatică și Calculatoare și la Facultatea de Electronică. A condus Catedra de Matematici 2 până în anul 2000, fiind autor al unor manuale pentru elevi și studenți, pe care le-a folosit pentru a transmite cunoștințele sale într-o manieră clară și accesibilă. În acest context, a fost considerat unul dintre cei mai mari profesori ai Politehnicii, un simbol al integrității și profesionalismului.
Cursurile sale se distingeau printr-o rigurozitate științifică deosebită, dar și prin claritatea intuitivă, iar explicațiile sale reușeau să deschidă porți chiar și pentru cele mai complicate concepte matematice. A fost un model de pedagogie, iar manualele sale au fost surse esențiale de învățătură pentru viitorii ingineri.
Sursa: https://www.facebook.com/100064697916508/posts/2944611192259769/