NASA proiectează un avion supersonic mai silentios, X-59
#Postat de Antoniu Lovin on februarie 2, 2022
Dacă v-ați întrebat vreodată de ce viteza avioanelor nu par să evolueze mult, nu este din cauza lipsei de interes sau a lipsei de tehnologie. Deși este posibil să se construiască avioane supersonice – cele care călătoresc peste viteza sunetului – există interdicții pentru zborurile comerciale cu o asemenea viteză peste SUA din cauza zgomotului pe care îl creează. Bum-urile cauzate de zborul supersonic sunt extraordinar de puternice, în jur de 110 decibeli, ceea ce provoacă perturbări majore oamenilor de la sol. Așadar, NASA lucrează la un nou design al unui avion supersonic care, în loc să provoace un boom sonic, provoacă un „bufnit sonic” mai silențios.
Speranța este că, dacă această tehnologie poate fi dezvoltată, ea ar putea permite zboruri mai rapide fără a deranja oamenii care trăiesc sub căile de zbor. Planul NASA este să dezvolte avionul X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST), iar recent ingineri pe Tehnologia Supersonică Comercială. Proiectul (CST) a testat un model la scară mică al designului într-un tunel de vânt supersonic la NASA Glenn pentru a vedea cum s-ar descurca la viteze mari. „Aceasta este oportunitatea echipei de a obține date la nivelurile scăzute de zgomot produse în tunel. ”, a declarat Clayton Meyers, director de proiect adjunct al proiectului CST, într-un comunicat. „Totul se reduce la capacitatea noastră de a măsura lovitura.” Testarea a folosit un model lung de un picior și jumătate, monitorizat de camere și senzori din tunelul de vânt.
Rezultatele par promițătoare, deoarece se potrivesc cu modelele computerizate anterioare ale poziției și puterii undelor de șoc, sugerând că designul ar putea fi eficient pentru un zbor supersonic mai silențios. „Cu X-59, dorim să demonstrăm că putem reduce exploziile sonice enervante la ceva mult mai silențios, denumite „bucături sonice’”, a spus John Wolter, cercetător principal la testul tunelului de vânt cu brațul sonic X-59. „Obiectivul este de a furniza autorităților de reglementare date privind zgomotul și răspunsul comunității, ceea ce ar putea duce la noi reguli pentru zborul supersonic pe uscat. Testul a demonstrat că nu avem doar un design mai silențios al aeronavelor, ci că avem și instrumentele precise necesare pentru a prezice zgomotul aeronavelor viitoare.” Un X-59 la scară largă este în prezent în curs de construcție, cu scopul de a începe zborurile de testare la sfârșitul acestui an. Sursa: digitaltrends.com