1872 – A fost inaugurată oficial linia de cale ferată Roman–Galați–București–Pitești
#Postat de Carmen Vintu on septembrie 13, 2024
Calea ferată București–Galați–Roman este o rută principală din rețeaua feroviară a României, care leagă capitala București de orașele Galați și Roman, traversând regiunile Muntenia și Moldova. Lungimea totală a acestei linii este de 480 km, iar viteza maximă admisă este de 140 km/h.
După Unirea Principatelor Române (Moldova și Muntenia) în 1859, unul dintre principalele obiective economice ale Guvernului României a fost dezvoltarea infrastructurii de transport, prin construcția de căi ferate care să conecteze principalele orașe. La început, au fost planificate două linii majore care să pornească din București: una spre vest, către granița cu Regatul Ungariei, și alta spre nord, în Moldova.
În 1868, antreprenorul germano-evreu Bethel Henry Strousberg a obținut concesiunea pentru construcția acestor linii feroviare. Construcția a fost demarată în același an și s-a desfășurat în mare parte pe terenuri plate, dar a întâmpinat dificultăți majore din cauza numeroaselor râuri, care au necesitat construirea unor poduri costisitoare și modificarea traseului. Șinele și materialele necesare construcției au fost aduse prin porturile dunărene Brăila și Galați, iar muncitorii calificați au fost recrutați în mare parte din străinătate.
Până în 1870, consorțiul lui Strousberg reușise să finalizeze trei sferturi din calea ferată și să pună în funcțiune mai multe tronsoane. Totuși, costurile mari și problemele juridice legate de achiziționarea terenurilor au dus la dispute între consorțiu și statul român. În 1871, guvernul român a retras concesiunea lui Strousberg, iar proiectul a fost preluat de compania „Rumänischen Eisenbahngesellschaft AG”, controlată de bancherii Gerson Bleichröder și Adolph von Hansemann.
Linia de cale ferată București–Galați–Roman a fost inaugurată pe 13 septembrie 1872, deși lucrările au continuat până în 1875. În 1880, aceasta a fost preluată de compania feroviară română de stat CFR, nou-înființată la acel moment.
Un punct important în dezvoltarea liniei a fost dublarea tronsonului dintre București și Ploiești în 1909, aceasta devenind a doua secțiune de cale ferată dublă din România, după tronsonul Iași–Lețcani.
Specificații tehnice
- Lungime: 480 km
- Ecartament: 1.435 mm
- Viteză maximă: 140 km/h
Această linie ferată continuă să joace un rol esențial în transportul feroviar din România, facilitând legăturile între sudul și estul țării.
Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Bucure%C8%99ti%E2%80%93Gala%C8%9Bi%E2%80%93Roman