Arnold Böcklin, pictor simbolist elvețian
#Postat de Carmen Vintu on octombrie 16, 2025
Arnold Böcklin (n. 16 octombrie 1827, Basel, Cantonul Basel-Oraș, Elveția – d. 16 ianuarie 1901, Fiesole, Toscana, Italia) a fost un pictor simbolist elvețian, ale cărui peisaje fantastice și alegorii întunecate au influențat profund artiștii germani de la sfârșitul secolului XIX și au prefigurat simbolismul și metafizica secolului XX, precum și arta suprarealistă.

Deși a studiat și a lucrat în mare parte în nordul Europei, inclusiv în Düsseldorf, Anvers, Bruxelles și Paris, Böcklin și-a găsit adevărata inspirație în peisajele Italiei, unde a revenit frecvent și unde și-a petrecut ultimii ani ai vieții.
A câștigat recunoaștere inițială cu pictura murală „Pan in the Bulrushes” (c. 1857), care i-a adus patronajul regelui Bavariei. Între 1858 și 1861, a predat la Școala de Artă din Weimar, dar nostalgia pentru peisajul italian l-a urmărit constant. După finalizarea frescelor mitologice pentru Colecția de Artă Publică din Basel, s-a stabilit definitiv în Italia, revenind rar în Germania.

În ultimele două decenii ale vieții sale, operele lui Böcklin au devenit tot mai subiective, adesea reprezentând creaturi fantastice și teme alegorice întunecate. Lucrări precum „Insula morților” (1880) au inspirat, de exemplu, poemul simfonic „The Isle of the Dead” de Serghei Rahmaninov. Scenele sale spectrale, precum „Ulise și Calypso” (1883) și „Pestă” (1898), reflectă simbolismul morbid, anticipând viziunea freudiană care va marca arta secolului XX.
Jurnal FM 