Current track

Title

Artist


Anthony van Dyck, pictor flamand

#Postat de on decembrie 9, 2024

Anthony van Dyck (născut pe 22 martie 1599, Anvers, Țările de Jos Spaniole [acum Belgia] – decedat pe 9 decembrie 1641, Londra, Anglia) a fost, după Peter Paul Rubens, cel mai influent pictor flamand al barocului din secolul al XVII-lea. A fost un pictor prolific, cunoscut în special pentru portretele sale ale aristocrației europene, dar și pentru lucrările religioase și mitologice. De asemenea, a fost un desenator și gravor talentat.

Van Dyck a fost al șaptelea din cei 12 copii ai lui Frans van Dyck, un negustor înstărit de mătase. La vârsta de 10 ani, a devenit ucenic la Hendrik van Balen, un pictor de succes din Anvers, iar ulterior a intrat sub influența lui Rubens, care domnea asupra artei din Anvers după 1608.

Sursa foto: https://ro.wikipedia.org/wiki/Antoon_van_Dyck#/media/Fi%C8%99ier:Anthony_van_Dyck_-_Self-portrait_with_a_Sunflower.jpg

Prima lucrare cunoscută a lui Van Dyck, „Portretul unui bărbat”, datează din 1613. În primii ani ai carierei sale, a emulat stilul dramatic al lui Rubens, dar în loc să folosească tehnica glazurilor fine a acestuia, a optat pentru o abordare mai directă, cu o textură mai grosieră. Paleta sa de culori era mai închisă și mai caldă decât cea a mentorului său, iar figurile sale aveau gesturi mai abrupte și mai puțin armonios proporționate.

În primele sale portrete, van Dyck a pictat adesea modele cu bustul sau jumătate din corp, iar fundalurile erau inițial neutre, dar sub influența lui Rubens a început să adauge elemente decorativ-architecturale, cum ar fi coloanele. Portretele sale sunt remarcabile pentru claritatea asemănărilor, iar modelele sale sunt prezentate cu o demnitate calmă și serioasă.

Van Dyck a fost un tânăr precoce. La 18 ani, a reprezentat familia într-un proces, iar la 19 ani a fost declarat major de tatăl său. În februarie 1618 a devenit maestru în breasla din Anvers. Este neclar când a intrat în atelierul lui Rubens, dar la 17 iulie 1620, un corespondență a menționat că „van Dyck încă mai rămâne cu Rubens și lucrările sale sunt apreciate la fel de mult ca cele ale maestrului său”. Deși van Dyck a devenit un colaborator important al lui Rubens, este clar că stilul său personal deja se contura.

Van Dyck a refuzat un salariu anual de 100 de lire sterline oferit de curtea regelui James I și s-a întors în Anvers, iar în octombrie 1621 a plecat în Italia. A fost bine primit de aristocrația italiană și a primit comenzi în Genova, Palermo, Roma și alte orașe. În Italia, a studiat operele marilor maeștri italieni, cum ar fi Tizian, și a realizat lucrări influențate de școala venețiană.

În 1627, van Dyck s-a întors la Anvers și a început să câștige multă notorietate. A realizat numeroase portrete și lucrări religioase, printre care și „Hristosul răstignit cu Sf. Dominic și Sfânta Ecaterina de Siena” (1629), un exemplu de intensitate spirituală promovată de Contrareforma.

După o scurtă vizită în Olanda în februarie 1632, van Dyck s-a mutat definitiv în Anglia, unde a obținut un mare succes la curtea regelui Carol I, care l-a numit „pictorul oficial al majestății sale” și l-a făcut cavaler. De-a lungul carierei sale în Anglia, van Dyck a realizat portrete celebre ale regelui Carol I și ale familiei sale, în care a reușit să imortalizeze regalitatea cu o eleganță și o autoritate incontestabilă.

Portretele sale din această perioadă au fost influente, dar și altele, precum portretele grupurilor de oameni și ale unor familii, au fost foarte apreciate. În această perioadă a pictat unele dintre cele mai mari lucrări ale sale, inclusiv portretul familiei contelui de Pembroke.

Van Dyck a lăsat o moștenire enormă, fiind un portretist remarcabil care a reușit să îmbine formalitatea cu o sensibilitate umană evidentă. Stilul său a influențat profund portretistica europeană, iar mulți dintre portretiștii din secolul al XVIII-lea, precum Thomas Gainsborough, au fost influențați de tehnicile și stilul său. Van Dyck a adus o nouă interpretare în portretul aristocrației, punând în valoare atât individul, cât și statutul său social. Influența sa a continuat mult după moartea sa, iar operele sale sunt apreciate și astăzi pentru rafinamentul lor.

Sursa: https://www.britannica.com/biography/Anthony-Van-Dyck


Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *