Garbis Zobian, tenor de operă
#Postat de Carmen Vintu on septembrie 20, 2025
Garbis Zobian s-a născut la 24 mai 1915, în Kastemuni, Turcia, și a trecut în neființă la 21 septembrie 2002, în New York, SUA. Tenor de renume internațional, Zobian a fost un artist de origine armeană, refugiat în România, unde a devenit unul dintre cei mai apreciați soliști ai Operei Naționale București. Era considerat un veritabil „tenor eroic”, cu o voce puternică și o prezență scenică incandescentă, capabil să transpună publicul în intensitatea trăirilor personajelor sale.

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/opera-orchestra-music-concert-594592/
Sursa foto: https://music.metason.net/artistinfo?name=Garbis%20Zobian
Născut în plin context al genocidului armean (1914–1918), Zobian a fost reținut împreună cu mama sa într-un lagăr de concentrare. Cei doi au reușit să evadeze și au ajuns în România în 1923, unde au găsit o nouă viață. A urmat liceul la Piatra Neamț, unde a început să cânte din repertoriul tradițional, îndrăgind compozitori precum Verdi, Bizet, Leoncavallo, Halévy și Meyerbeer.
În 1944, s-a mutat la București pentru a-și continua educația muzicală. A debutat în 1946 la Ateneul Român, alături de soprana Virginia Zeani. Trei ani mai târziu, în 1949, a fost angajat la Opera Română din București, unde avea să își clădească o carieră legendară.
Debutul său oficial pe scena Operei a avut loc în 1950, cu rolul Canio din Paiațe, rol care i-a adus aplauze entuziaste. În anul următor, a interpretat Mario Cavaradossi din Tosca de Puccini, iar pe 9 ianuarie 1954, în seara inaugurării actualului sediu al Operei Naționale, l-a interpretat pe Gherman în Dama de pică de Ceaikovski – un rol considerat un moment de referință în cariera sa.
În 1955, a strălucit în rolul Radames din Aida de Verdi, într-o montare de excepție, și a fost Don Jose în Carmen de Bizet, regizată de Jean Rânzescu. Interpretările sale au fost apreciate de mari nume internaționale precum Irina Arhipova, Gloria Lind, Blanche Thebom și Aldo Protti.
Printre alte roluri notabile se numără aparițiile din Trubadurul (Verdi), Cavalleria Rusticana (Mascagni), dar și rolul monumental Otello – considerat de mulți cea mai profundă și intensă interpretare a personajului din istoria Operei bucureștene.
În 1968, Garbis Zobian a părăsit România, stabilindu-se mai întâi în Liban, apoi în Statele Unite, unde s-a stabilit definitiv la New York. A continuat să susțină concerte și recitaluri în străinătate, păstrând legătura cu publicul român.
În 1973, s-a întors în România pentru o serie de spectacole memorabile, interpretând din nou roluri din Aida și Carmen, iar în 1984 a apărut într-un spectacol omagial – Gloriile Operei.