Current track

Title

Artist


Lambert-Sigisbert Adam, sculptor francez

#Postat de on mai 12, 2025

Lambert-Sigisbert Adam (n. 10 octombrie 1700, Nancy – d. 12 mai 1759, Paris) a fost un sculptor francez celebru al secolului al XVIII-lea, reprezentant al stilului baroc târziu și membru al unei familii de artiști. Cunoscut sub numele de Adam l’aîné („Adam cel bătrân”), pentru a fi deosebit de frații săi, Nicolas-Sébastien Adam și François Gaspard Balthazar Adam, a devenit una dintre figurile de marcă ale sculpturii franceze și europene din perioada sa.

Fiul sculptorului Jacob-Sigisbert Adam, Lambert-Sigisbert a crescut într-un mediu artistic prolific. Sora sa, Anne Adam, a fost mama sculptorului Claude Michel (Clodion), care a primit primele lecții chiar în atelierul unchiului său.

În 1723, a câștigat Premiul de la Roma, ceea ce i-a permis să studieze la Academia Franceză din Roma. Aici a fost influențat de marii maeștri ai barocului, în special de Bernini, și a realizat importante lucrări de restaurare și reconstituire a sculpturilor antice. Una dintre aceste creații, ansamblul reprezentând Ahile și fiicele lui Lycomedes, a atras atenția cardinalului Melchior de Polignac și, ulterior, a fost achiziționat de Frederic cel Mare pentru reședința sa din Potsdam.

În 1732, a devenit membru al Accademia di San Luca din Roma.

În 1732, designul său pentru Fântâna Trevi din Roma a fost selectat inițial de un juriu, dar ulterior respins în favoarea italianului Nicola Salvi, într-un context tensionat, marcat de opoziția romanilor față de un artist străin. Acest episod a dus la rechemarea lui Adam la Paris de către Academia Franceză, considerându-se că nu primise aprobare oficială pentru participare.

Revenit la Paris, Adam a cunoscut consacrarea artistică. La Salonul din 1737, a expus celebrul model al grupului monumental Triumful lui Neptun și Amphitrite, turnat ulterior în plumb și amplasat la Versailles. Această lucrare i-a consolidat reputația și i-a adus numeroase comenzi regale, în special pentru decorul grădinilor și al fântânilor.

A fost apreciat pentru restaurările sale inovatoare, dar și criticat de unii contemporani pentru stilul considerat „prea tumultuos”. Criticul Pierre-Jean Mariette remarca:

„Acest artist a imprimat un gust sălbatic și exagerat în tot ceea ce crea; figurile sale par mai degrabă stânci decât oameni.”

Lucrări reprezentative

  • The Virgin Appearing to St Andrew Corsini (1732) – relief pentru capela Corsini, San Giovanni in Laterano, Roma

  • Triumful lui Neptun (1737) – lucrare colosală, piesă de recepție pentru Académie Royale (Louvre)

  • The Seine and the Marne (1733–34) – statui pentru cascada de la Château de Saint-Cloud

  • Hunting and Fishing – grupuri de marmură realizate pentru Sanssouci, reședința lui Frederic cel Mare

  • Nymphs and Tritons, Mars embraced by Love, The Enthusiasm of Poetry

În 1754, Adam a publicat o colecție de gravuri – Recueil de sculptures antiques Grecques et Romaines – ce documenta sculpturile restaurate de el și reprezenta o tentativă de a le valorifica comercial.


Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *