Current track

Title

Artist


Richard Strauss, compozitor romantic german

#Postat de on septembrie 8, 2024

Richard Strauss (născut pe 11 iunie 1864, în München, Germania – decedat pe 8 septembrie 1949, în Garmisch-Partenkirchen) a fost un compozitor romantic german de mare renume la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Poeziile sale simfonice din anii 1890 și operele compuse în deceniul următor au devenit piese esențiale în repertoriul clasic.

Sursa foto: https://ro.wikipedia.org/wiki/Richard_Strauss#/media/Fi%C8%99ier:Postcard-1910_Strauss_Richard.jpg

Tatăl lui Richard, Franz Strauss, a fost un virtuoz renumit, principalul cornist al Orchestrei Curții din München, iar mama sa provenea din familia proeminentă de berari Pschorr. Deși educația sa a fost una convențională, Richard și-a dedicat majoritatea timpului muzicii. Până la absolvirea școlii, în 1882, compusese deja peste 140 de lucrări, inclusiv 59 de lieder și diverse lucrări de cameră și orchestrale. Aceste lucrări reflectă influența tatălui său, un admirator al clasicilor și critic fervent al lui Richard Wagner, cu toate că Franz Strauss era un excelent interpret al lucrărilor lui Wagner.

După terminarea studiilor, Richard l-a cunoscut pe dirijorul Hans von Bülow, care i-a comandat Suita pentru 13 instrumente de suflat. Acesta i-a oferit și ocazia de a o dirija la München în 1884, marcând debutul său ca dirijor. Impresionat de talentul său, von Bülow l-a angajat pe Strauss ca director adjunct la Meiningen. Cariera sa de dirijor a evoluat în paralel cu cea de compozitor, ocupând funcții importante la Opera din München, la Weimar și la Opera de Stat din Berlin, printre altele.

La Meiningen, Strauss l-a întâlnit pe compozitorul Alexander Ritter, care i-a trezit interesul pentru muzica lui Wagner și pentru poemul simfonic, un gen promovat de Franz Liszt. Prima sa încercare în acest gen a fost Aus Italien (1886), urmată de succesul răsunător al poemului simfonic Don Juan (1889). În 1894, la Weimar, Strauss a condus premiera operei sale Guntram, în care logodnica sa, soprana Pauline de Ahna, a jucat rolul principal. Deși Pauline avea o personalitate puternică și excentrică, căsătoria lor a fost trainică și plină de afecțiune, cei doi rămânând împreună până la finalul vieții.

În anii 1898-1899, Strauss a compus două dintre cele mai ambițioase lucrări ale sale, Don Quijote și Ein Heldenleben. În 1904, a condus prima interpretare a Symphonia Domestica la New York, iar în 1905 a avut primul său succes major în operă cu Salome, o adaptare după piesa lui Oscar Wilde. Deși controversată din cauza conținutului ei considerat obscen, Salome a devenit un succes internațional.

Strauss a continuat colaborarea cu dramaturgul Hugo von Hofmannsthal, cu care a creat opere celebre, printre care Elektra (1909) și Der Rosenkavalier (1911). După moartea lui Hofmannsthal, în 1929, Strauss a continuat să compună, dar cariera sa a fost afectată de politicile regimului nazist, de care s-a distanțat treptat.

Strauss a revoluționat utilizarea orchestrei wagneriene în sălile de concert. Începutul recunoașterii sale internaționale a venit odată cu Don Juan (1889), iar lucrări precum Tod und Verklärung (1889) și Till Eulenspiegel (1895) au demonstrat capacitatea sa de a îmbina melodii bogate și descrieri instrumentale inovatoare.

Opera sa, Ein Heldenleben (1898), este considerată o lucrare autobiografică, iar Symphonia Domestica (1904) descrie o zi din viața familiei sale. Strauss a compus și Eine Alpensinfonie (1915), o lucrare impresionantă pentru o orchestră masivă care evocă o zi în Alpi.

În opere, Strauss a explorat teme complexe și a creat personaje memorabile. Salome și Elektra au fost inovatoare prin intensitatea lor dramatică, în timp ce Der Rosenkavalier a adus un suflu de comedie și eleganță. În lucrările târzii, precum Capriccio (1941), el a reușit să combine stilurile neoclasic și romantic într-un mod unic.

În ultimele sale compoziții, Strauss a revenit la un stil mai clasic și mai rafinat, evidențiat în lucrări precum Vier letzte Lieder (1948), considerate o meditație finală asupra vieții și muzicii. Deși influențat de Liszt și Wagner la început, Strauss și-a creat un stil propriu, dominând scena muzicală de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX.

Sursa: https://www.britannica.com/biography/Richard-Strauss/Works

Tagged as

Opiniile cititorului

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *