Dezinfectant în Cosmos? Astronomii au identificat un alcool în spațiul interstelar

#Postat de on iulie 1, 2022

Un grup internațional de cercetători raportează prima identificare a izopropanolului în spațiul interstelar, o substanță care este folosită ca dezinfectant pe Pământ.

Izopropanolul este cel mai mare alcool detectat până în prezent, demonstrând complexitatea crescândă a membrilor uneia dintre cele mai abundente clase de molecule găsite în spațiu.

Sursa foto: Shutterstock

Identificarea a fost posibilă datorită observațiilor din regiunea de formare a stelelor Sagittarius B2 (Sgr B2), aflată în apropierea centrului galaxiei noastre, unde au fost deja detectate numeroase molecule. Aceasta este ținta unei investigații extinse a compoziției sale chimice cu ajutorul telescopului ALMA din Chile.

Căutarea moleculelor în spațiu se desfășoară de peste 50 de ani. Până în prezent, astronomii au identificat 276 de molecule în mediul interstelar. Baza de date de la Köln pentru spectroscopie moleculară (CDMS) oferă date spectroscopice pentru detectarea acestor molecule, la care au contribuit numeroase grupuri de cercetare, și a fost esențială pentru detectarea lor în multe cazuri.

Izopropanolul, cel mai mare alcool detectat până în prezent în spațiu

O regiune excepțională de formare a stelelor din galaxia noastră, în care au fost detectate în trecut numeroase molecule, este Sagittarius B2 (Sgr B2), care se află în apropierea faimoasei surse Sgr A*, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre.

Foto: Pixabay

Astfel, odată cu apariția, în urmă cu zece ani, a Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), a devenit posibil să se depășească ceea ce se putea realiza cu un telescop cu o singură farfurie și a fost demarat un studiu pe termen lung al compoziției chimice a Sgr B2, care a profitat de rezoluția unghiulară ridicată și de sensibilitatea oferită de ALMA.

Cum se formează moleculele organice în mediul interstelar?

Propanolul este un alcool, cel mai mare din această clasă de molecule care a fost detectat în spațiul interstelar. El  este, de asemenea, bine cunoscut ca ingredient cheie în dezinfectanții de mâini de pe Pământ.

Credit foto: Shutterstock

Este pentru prima dată când izopropanolul este detectat în mediul interstelar și pentru prima dată când propanolul normal este detectat într-o regiune de formare a stelelor. Continuarea pe www.descopera.ro.