O nouă tehnică cuantică ar putea ajuta la crearea unor telescoape de dimensiunea planetei

#Postat de on mai 10, 2022

Viitorul astronomiei depășește cu mult telescopul spațial James Webb. De exemplu, este teoretic posibil să se utilizeze computere cuantice ca mijloc pentru construirea de telescoape colosale, de dimensiunea unei planete, conform unui studiu raportat inițial de New Scientist. Și, dacă am reuși să-l facem să funcționeze, un telescop planetar ar privi mult mai departe în marile adâncimi negre abisale ale spațiului și ar imagina universul îndepărtat la niveluri nespuse de rezoluție. Un astfel de efort ar putea „revoluționa imagistica astronomică”, potrivit studiului. În astronomie, aranjarea mai multor telescoape pentru a funcționa în unanimitate este ceea ce se numește un interferometru – și acestea permit, în esență, observații ale universului cu o deschidere gigantică, depășind „limitările fizice, inclusiv pierderea” și zgomotul cosmosului prin folosirea metodelor de comunicații cuantice.

Un telescop noaptea (stânga) și o călătorie cu viteza luminii (dreapta) Sursa foto: interestingengineering.com

Mai exact, fenomenul de încurcare cuantică ar permite două sau mai multe telescoape discrete să partajeze informații între ele într-o clipă. Desigur, acest lucru ar aglomera baza de date, lăsând o imagine pe care puțini ar putea-o descifra – dar cu o cuantică auto-corectivă. computerul ar putea vedea ordinea în haos, rezolvând erorile fără a fi nevoie de simulări numerice – cum procedează computerele noastre relativ primitive. Este o idee inspirată, dar în timp ce telescoapele cuantice de dimensiunea planetei ar putea funcționa în teorie, problema punerii în practică rămâne, ca un zid nespus de gigant de provocări fără precedent. „Există mult mai multe provocări care trebuie abordate pentru un dispozitiv de dimensiunea planetei, dar acesta este un prim pas bun”, a spus autorul principal al studiului Zixin Huang de la Universitatea Macquarie, din Australia, potrivit raportului New Scientist.
Dezvoltarea interferometrelor optice de înaltă rezoluție și de bază mare ar revoluționa imagistica astronomică. Cu toate acestea, tehnicile clasice sunt împiedicate de limitări fizice, inclusiv pierderi, zgomot și faptul că lumina primită este în general de natură cuantică. Arătăm cum să depășim aceste probleme folosind tehnici de comunicare cuantică. Prezentăm un cadru general pentru utilizarea codurilor de corectare a erorilor cuantice pentru protejarea și imagistica luminii stelare primite la locurile îndepărtate ale telescopului. Codul protejează semnalul în timpul operațiunilor ulterioare potențial zgomotoase necesare pentru extragerea parametrilor imaginii. Arătăm că chiar și un mic cod de corectare a erorilor cuantice poate oferi o protecție semnificativă împotriva zgomotului. Pentru codurile mari, găsim praguri de zgomot sub care informațiile pot fi păstrate. Schema noastră reprezintă o aplicație pentru dispozitive cuantice pe termen scurt care pot crește rezoluția imaginii dincolo de ceea ce este fezabil folosind tehnici clasice. Sursa: interestingengineering.com