Oamenii de știință de la NASA estimează explozia vulcanului de pe insula Tonga la 10 megatone

#Postat de on ianuarie 19, 2022

Cercetătorii NASA au o estimare a puterii unei erupții vulcanice masive care a avut loc sâmbătă în apropierea națiunii insulare Tonga. „Noi găsim un număr care este în jur de 10 megatone de echivalent TNT”, a declarat James Garvin, om de știință la Centrul de Zbor Spațial Goddard al NASA, pentru NPR. Aceasta înseamnă că forța explozivă a fost de peste 500 de ori mai puternică decât bomba nucleară aruncată asupra Hiroshima, Japonia, la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. Explozia a fost auzită până în Alaska și a fost probabil unul dintre cele mai zgomotoase evenimente care au avut loc pe Pământ în peste un secol, potrivit lui Michael Poland, geofizician la US Geological Survey. „Aceasta ar putea fi cea mai puternică erupție de la [erupția vulcanului indonezian] Krakatau în 1883”, spune Polonia. Acea erupție masivă din secolul al XIX-lea a ucis mii de oameni și a eliberat atât de multă cenușă încât a aruncat o mare parte din regiune în întuneric.

În cazul acestui ultim eveniment, Garvin spune că crede că cel mai rău s-ar putea să treacă – cel puțin pentru moment. „Dacă precedentul trecut al erupțiilor vulcanice în acest tip de cadru are vreo semnificație”, a adăugat el, „atunci nu vom mai avea o altă explozie pentru o perioadă.” Chiar și la trei zile după explozie, Tonga rămâne în mare parte rupt de lume. Cablurile de comunicații submarine par să fi fost tăiate, iar aeroportul este acoperit de cenușă, împiedicând zborurile de ajutor să sosească în capitala Nuku’alofa. Zborurile de recunoaștere ale guvernului Noii Zeelande au arătat că cenușa a acoperit case și multe alte structuri. Ministerul de Externe din Noua Zeelandă a raportat că două persoane au fost confirmate ucise și că un tsunami a inundat coasta de vest a insulei principale Tongatapu, provocând pagube majore. Rapoartele de televiziune citează guvernul Tonga care pretinde un deces suplimentar și chiar mai multe pagube pe insulele învecinate, inclusiv pe insula Mango, unde toate casele au fost distruse. Vulcanul din spatele erupției a făcut obiectul unui studiu de către echipa NASA în anii care au precedat acest eveniment exploziv.

Insulele care formează Tonga se află de-a lungul unei zone de subducție în care o parte a scoarței terestre se scufundă sub alta, potrivit lui Garvin. „În acest caz particular, nu știm când s-a format un fel de vulcan cu un inel mare de dealuri și lucruri”, spune Garvin. La sfârșitul anului 2014 și începutul lui 2015, de-a lungul marginii acelei caldere, activitatea vulcanică a construit o platformă care s-a ridicat din mare, creând o nouă insulă. Straturi de abur și cenușă au conectat în cele din urmă insula, cunoscută sub numele de Hunga Tonga-Hunga Ha’apai, de două insule mult mai vechi de pe ambele părți ale acesteia. Hunga Tonga-Hunga Ha’apai a fost complet distrusă de explozia de sâmbătă, spune Dan Slayback, cercetător pentru Goddard de la NASA, precum și pentru Science Systems and Applications Inc. Slayback spune că explozia a fost atât de masivă încât pare să fi luat chiar bucăți din insulele mai vechi din apropiere. „Nu erau cenușă – erau piatră solidă, aruncată în bucăți”, spune el. „A fost destul de uimitor să văd că se întâmplă asta”. Garvin spune că formarea insulei a însămânțat probabil și distrugerea acesteia. Pe măsură ce s-a ridicat din mare, straturi de magmă lichidă au umplut o rețea de camere de sub ea. El bănuiește că explozia a fost declanșată de o schimbare bruscă a instalațiilor sanitare subterane, care a provocat inundarea apei de mare. „Când pui o tonă de apă de mare într-un kilometru cub de rocă lichidă, lucrurile se vor înrăutăți repede”, spune el.

Dar cu toată forța sa explozivă, erupția în sine a fost de fapt relativ mică, potrivit Poloniei, de la US Geological Survey. Spre deosebire de erupția din 1991 a Muntelui Pinatubo, care a aruncat cenușă și fum ore în șir, evenimentele de la Hunga Tonga-Hunga Ha’apai au durat mai puțin de 60 de minute. El nu se așteaptă ca erupția să provoace schimbări pe termen scurt ale climei Pământului, așa cum au făcut-o în trecut alte erupții mari. De fapt, spune Polonia, adevăratul mister este modul în care o erupție atât de mică ar putea crea un asemenea big bang și un tsunami. „A avut un impact uriaș, cu mult dincolo de zona la care te-ai fi așteptat dacă ar fi fost complet deasupra apei”, spune el. — Garvin spune că oamenii de știință doresc să continue cu sondaje suplimentare ale zonei din jurul calderei vulcanului. Analiza imaginilor din satelit este deja în curs de desfășurare și poate fi urmată în curând de misiuni cu drone. El speră că vulcanul va fi suficient de sigur pentru ca cercetătorii să îl viziteze mai târziu în cursul anului. Polonia crede că cercetătorii vor afla mult mai multe în zilele și lunile următoare, pe măsură ce efectuează noi sondaje ale zonei. „Acesta este doar un eveniment oribil pentru tongani”, spune el. Dar „ar putea fi un tip de eveniment de referință, un punct de referință în vulcanologie”.

Sursa: npr.org