Capacitatea copiilor de a gestiona emoțiile este legată de cea a părinților lor
#Postat de Antoniu Lovin on ianuarie 19, 2022
Problemele de vorbire, comunicare și exprimare a sentimentelor sunt frecvente în rândul copiilor și adolescenților, în special la o vârstă fragedă. Aceste dificultăți cresc în cazul celor diagnosticați cu tulburare de limbaj de dezvoltare, care afectează aproximativ 7% din populația infantilă. Un studiu recent publicat în jurnalul ”Frontiers in Psychology”, de către cercetători de la Cognition and Language Research Group (GRECIL), incluși în Centrul eHealth de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) și Universitatea din Barcelona (UB), a analizat existența diferențelor de reglare emoțională la copiii și adolescenții care au fost diagnosticați cu tulburări specifice de limbaj/tulburare de dezvoltare a limbajului (SLI/DLD). „Există încă puține studii care evaluează dimensiunea emoțională și socială a populației de copii și adolescenți cu SLI/DLD, motiv pentru care ne-am dorit să aprofundăm în studiul reglării emoționale la această populație”, a spus Nadia Ahufinger, co-autor principal. a cercetării împreună cu Mari Aguilera, expert de la Universitatea din Barcelona.
Se estimează că unul din 14 copii are tulburări de limbaj de dezvoltare. Dificultățile de limbaj ale copiilor cu această tulburare nu sunt rezultatul altor afecțiuni (cum ar fi dizabilități intelectuale sau tulburări precum sindromul Down), dar afectează dezvoltarea socială și/sau școlară a copiilor și au un impact asupra lor de zi cu zi. După ce au efectuat trei studii pe mai mult de cincizeci de copii și adolescenți în care au fost evaluate aspecte precum vocabularul expresiv și receptiv, autorii au concluzionat că reglarea emoțională între fete și băieți cu și fără SLI/DLD este similară atât în copilărie, cât și în adolescență. Există totuși o tendință ca cei cu SLI/DLD în copilărie să aibă dificultăți mai mari în reglarea emoțiilor. „Analizând relația dintre limbaj și reglarea emoțională, am observat că vocabularul expresiv pe care îl au copiii la vârsta de 5-7 ani prezice reglarea lor emoțională 4 ani mai târziu, o relație nemaivăzută în perioada adolescenței”, a spus Aguilera, adăugând că având un vocabular mai bogat și mai larg ajută la clarificarea, înțelegerea și reglarea emoțiilor din timpul copilăriei.
De asemenea, cercetarea a avut în vedere și aspecte precum mediul în care copiii cresc și se dezvoltă, atât în perioada copilăriei, cât și a adolescenței, motiv pentru care a fost analizat rolul părinților în dezvoltarea emoțională a copiilor lor. „Modul în care părinții își reglează emoțiile este un factor foarte important în explicarea capacității copiilor lor de a face față emoțiilor în timpul copilăriei. Cu toate acestea, se pare că, în timpul adolescenței, influența reglării emoționale parentale se diminuează semnificativ”, au spus autorii. Această cercetare a inclus și analize specifice pentru a înțelege dacă există caracteristici diferențiale între genuri, aspect fundamental în toate studiile de cercetare. Mai exact, cercetătorii au examinat dacă au existat diferențe de gen în reglarea emoțională, dar nu au fost găsite diferențe semnificative statistic între băieți și fete.