Ce s-ar întâmpla dacă am transforma parcul auto într-unul complet electric? Răspunsul dat de experți în energie
#Postat de Antoniu Lovin on septembrie 18, 2021
Mașinile electrice ar trebui să domine șoselele din Europa până în 2030. Este sarcina trasată de Uniunea Europeană statelor membre și pe care România cu greu o poate îndeplini. Deși statisticile arată că de la an la an numărul mașinilor eco de la noi crește, infrastructura rămâne o mare problemă. Avem cele mai puține stații de încărcare a mașinilor electrice din tot spațiul comunitar. Trecerea la transportul prietenos cu mediul ar fi o provocare și pentru rețeaua de electricitate. Ce s-ar întâmpla dacă am transforma parcul auto într-unul complet electric? Un experiment la care ne-au răspuns experți în energie și din industria auto.
Nu poluează, este mult mai silențioasă și poate fi încărcată acasă sau chiar la birou. Aceasta este descrierea unei mașini electrice. În prezent, în România sunt înmatriculate aproximativ 6.700 de astfel de autoturisme, adica doar 1% din totalul mașinilor înmatriculate în țara noastră. Vă propunem însă să ne imaginăm că întreg parcul auto ar fi 100% electric. Ce s-ar întâmpla în această situație? Poate rețeaua electrică să susțină o astfel de modificare? Sunt întrebările la care vom afla răspunsul în acest material.
O tranziție către un sistem de transport nepoluant este vitală pentru viitorul planetei, spun experții. Poluarea a devenit cel mai mare dușman al umanității. Ne scurtează viața cu până la șase ani și ucide mai mulți oameni decât fumatul sau virusul HIV. Iar transporturile sunt responsabile pentru o pătrime din emisiile de gaze cu efect de seră.
70% din energia consumată prin arderea combustibilului se pierde sub formă de căldură și doar 30% din energie este folosită să învârtă roata. După ce am consumat atât de multă energie electrică să pompăm petrolul, să îl transportăm, irosim 70% din energie când îl ardem. Producția de combustibili fosili este o activitate incredibil de murdară și ineficientă de la început până la final. Când comparăm tot acest proces cu alimentarea unei mașini electrice, diferența este uriașă. Curentul electric nu trebuie pompat de la mare adâncime, transportat cu camioane sau trenuri ori pompat prin conducte, nu trebuie transportat cu vapoare, nu trebuie rafinat și nu poluează acolo unde trăim și respirăm. Este și motivul pentru care Uniunea Europeană face eforturi pentru ca, până în 2030, pe șosele să circule cel puțin 30 de milioane de mașini cu zero emisii. Mai multe pe digi24.ro.