Geologii descoperă că ”NASA Rover” a explorat sedimentele de suprafață, nu depozitele antice ale lacurilor

#Postat de on august 11, 2021

În 2012, NASA a aterizat roverul Curiosity în craterul Gale de pe Marte, deoarece mulți oameni de știință au considerat că acest crater este locul unui lac antic de pe Marte cu mai mult de 3 miliarde de ani în urmă. De atunci, rover-ul a condus, efectuând analize geologice cu suita sa de instrumente timp de peste 3.190 soli (zile marțiene, echivalent cu 3278 zile pământești). După analiza datelor, cercetătorii de la Departamentul de Științe ale Pământului, Facultatea de Științe de la Universitatea din Hong Kong (HKU), au propus ca sedimentele măsurate de rover în cea mai mare parte a misiunii nu s-au format într-un lac.
Echipa de cercetători a sugerat că marea movilă de roci sedimentare explorate și analizate în ultimii opt ani reprezintă de fapt nisip și nămol depuse din atmosferă și reprelucrate de vânt. Mineralele de alterare formate prin interacțiunea dintre apă și nisip nu au avut loc într-un lac. Mediul „umed”, propun ei, reprezintă de fapt o intemperie similară formării solului sub precipitații într-o atmosferă veche care era foarte diferită de cea actuală. Descoperirea a fost publicată recent în Science Advances într-o lucrare condusă de studentul postuniversitar de cercetare Jiacheng LIU, consilierul său profesor asociat Dr. Joe MICHALSKI și coautor profesor Mei Fu ZHOU, toți afiliați la Departamentul de Științe ale Pământului. Cercetătorii au folosit măsurători chimice și difracții cu raze X (XRD), pe lângă imagini cu texturi de roci, pentru a dezvălui modul în care tendințele compoziționale din roci se raportează la procesele geologice. „Jiacheng a demonstrat câteva tipare chimice foarte importante în roci, care nu pot fi explicate în contextul unui mediu lacustre”, a spus dr. Michalski. „Punctul cheie este că unele elemente sunt mobile sau ușor de dizolvat în apă, iar unele elemente sunt imobile sau, cu alte cuvinte, rămân în stânci. Dacă un element este mobil sau imobil depinde nu numai de tipul de element, ci și de proprietățile fluidului. Fluidul a fost acid, ser fiziologic, oxidant, etc. Rezultatele lui Jiacheng arată că elementele imobile sunt corelate între ele și puternic îmbogățite la cote mai mari în profilul rocii. Acest lucru indică degradarea de sus în jos așa cum vedeți în soluri. Mai mult, el arată că fierul se epuizează odată cu creșterea intemperiilor, ceea ce înseamnă cu atmosfera din acel moment se reduce pe Marte antic, nu se oxidează așa cum este în planeta modernă, ruginită ”.
Înțelegerea modului în care a evoluat atmosfera marțiană și mediul de suprafață în ansamblu este importantă pentru explorarea unei posibile vieți pe Marte, precum și pentru înțelegerea noastră despre modul în care Pământul s-ar fi putut schimba în timpul istoriei sale timpurii. „Evident, studierea lui Marte este extrem de dificilă și este necesară integrarea metodologiilor creative și tehnologice avansate. Liu și coautorii au făcut observații interesante prin utilizarea tehnicilor de teledetecție pentru a înțelege compoziția chimică a sedimentelor antice care informează asupra dezvoltării lor timpurii. Datele lor prezintă provocări la ipotezele existente atât pentru mediul de depozitare al acestor formațiuni de rocă unice, cât și pentru condițiile atmosferice pe care le-au format – în special, autorii arată dovezi ale proceselor meteorologice într-o atmosferă reducătoare într-un mediu subareal similar cu un deșert, mai degrabă decât formarea într-un mediu lacos apos.
Într-adevăr, această lucrare va inspira noi direcții interesante pentru cercetări viitoare. ” Dr. Ryan McKenzie, profesor asistent de la Departamentul de Științe ale Pământului. China a aterizat cu succes primul său lander, Zhurong, pe Marte în luna mai a acestui an. Zhurong parcurge în prezent câmpiile Utopiei Planitiei, explorând indicii mineralogice și chimice ale schimbărilor climatice recente. China planifică, de asemenea, un eșantion de misiune de returnare care va avea loc la sfârșitul acestui deceniu. Despre echipa de cercetare de la HKU: Departamentul de Științe ale Pământului, Divizia de Cercetare pentru Pământ și Științe Planetare și Laboratorul de Cercetare Spațială sunt specializate în aplicațiile tehnicilor și abilităților tradiționale ale Pământului și științei mediului pentru provocările moderne ale științei spațiale. Dr. Joe Michalski operează Laboratorul de Spectroscopie și Mineralogie Planetară la HKU și este director adjunct al Laboratorului de Cercetare Spațială. Sursa:scitechdaily.com