Albert Einstein avea dreptate: Astronomii au detectat lumina din spatele unei găuri negre supermasive

Written by on iulie 29, 2021

Cu peste un secol în urmă, Albert Einstein a prezis că atracția gravitațională a găurilor negre era atât de puternică încât ar trebui să atragă. Găurile negre nu emit lumină, ci o prind; și de obicei, nu puteți vedea nimic în spatele unei găuri negre.  Se pare că teoria lui Einstein era corectă. Pentru prima dată, astronomii au surprins o lumină care se reflectă – sau are ecou din spatele unei găuri negre supermasive, la 800 de milioane de ani lumină distanță de Pământ. Aceste „ecouri” erau sub formă de flash-uri cu raze X, potrivit unui studiu publicat în Nature. În timp ce oamenii de știință au văzut lumina îndoindu-se în jurul unei găuri negre înainte, aceasta este prima dată când au putut vedea fenomenul care se întâmplă din cealaltă parte. „Orice lumină care intră în acea gaură neagră nu iese, așa că nu ar trebui să putem vedea nimic din spatele găurii negre”, a spus co-autorul studiului Dan Wilkins, astrofizician la Universitatea Stanford. „Motivul pentru care putem vedea acest lucru este că acea gaură neagră deformează spațiul, îndoaie lumina și răsucește câmpurile magnetice în jurul său.” „Găurile negre supermasive sunt obiecte de densitate extremă de până la miliarde de ori mai mari decât soarele nostru”, a spus Michael Cowley, astrofizician la Universitatea de Tehnologie din Queensland.

„Când materia cade în aceste găuri negre, se eliberează cantități uriașe de energie, a căror dovadă este observată pe scări cu mult dincolo de galaxia însăși”. Flăcările cu raze X sunt generate atunci când câmpul magnetic uriaș al găurii negre se încurcă în rotirea sa. „Acest câmp magnetic care se leagă și apoi se apropie de gaura neagră încălzește totul în jurul său și produce acești electroni cu energie ridicată, care apoi produc raze X”, a spus dr. Wilkins. Dr. Wilkins și echipa sa în timp ce studiau aceste rachete de raze X care proveneau din gaura neagră supermasivă din centrul unei galaxii numită I Zwicky 1. Folosind matricea telescopică spectroscopică nucleară a NASA și telescopul XMM-Newton al Agenției Spațiale Europene, au văzut blițurile luminoase de raze X așteptate – dar se întâmpla și ceva ciudat. Echipa a detectat explozii mai slabe de raze X care aveau lungimi de undă diferite de cele mai mari, indicând că au sărit de pe discul de acumulare din spatele găurii negre. Acest lucru se întâmplă atunci când unele raze X reușesc să alunece pe lângă atracția gravitațională masivă a găurii negre, doar pentru a fi aspirate înapoi. Unele dintre aceste raze X evadate se reflectă pe partea din spate a discului de acumulare și sunt îndoite în jurul găurii negre de formidabila sa gravitație. Acest fenomen a permis doctorului Wilkins și echipei sale să detecteze aceste „ecouri” de raze X din cealaltă parte. „Am construit predicții teoretice despre modul în care aceste ecouri ne apar de câțiva ani”, a spus dr. Wilkins. „Le-am văzut deja în teoria pe care am dezvoltat-o, așa că, odată ce le-am văzut în observațiile telescopului, aș putea afla conexiunea”. Pe lângă faptul că teoria relativității lui Einstein este încă o dată corectă, descoperirea ar putea ajuta astronomii să înțeleagă mai bine găurile negre supermasive, a spus dr. Cowley.

„Rezultatul lor oferă un sprijin suplimentar pentru teoria generală a relativității a lui Albert Einstein, care continuă să reziste bine după mai bine de 100 de ani de la publicare”, a spus dr. Cowley. „Observații precum acestea ne oferă o mai bună perspectivă asupra naturii găurilor negre supermasive, precum și despre modul în care pot genera astfel de cantități minunate de putere.” Tamara Davis, astrofizician la Universitatea din Queensland, a adăugat că, deși am văzut gravitația îndoind lumina stelelor în jurul soarelui în timpul unei eclipse, este interesant să vedem că se întâmplă în jurul unei găuri negre. „Este foarte impresionant faptul că au reușit să interpreteze flăcările pe care le-au văzut ca fiind lumina care a lovit gaura neagră”, a spus profesorul Davis. „Lucrul interesant al acestei observații este că lumina este îndoită în jurul unei găuri negre. „Ne spune ce face materialul din jurul găurii negre, la o rezoluție pe care nu am putea spera niciodată să o realizăm cu telescoapele convenționale”. Sursa: abc.net