Oamenii de știință tocmai au reînviat mici creaturi înghețate timp de 24.000 de ani. în Arctica

Scris de pe iunie 10, 2021

Cu aproximativ 24.000 de ani în urmă, un colectiv de creaturi microscopice a fost înghețat  într-un strat profund de permafrost siberian și a experimentat o activitate biologică încetinită, numită animație suspendată. Dar acum se trezesc. Oamenii de știință reînvie creaturi microbiene numite rotiferi bdelloid după o hibernare neconceput de lungă, potrivit unui nou studiu publicat în revista Current Biology. Și se reproduc. În natură, unele organisme sunt păstrate în animație suspendată timp de sute până la zeci de mii de ani. Tulpinile de mușchi din Antarctica, vechi de peste o mie de ani, au fost reînsuflețite cu succes dintr-o probă acoperită cu gheață timp de aproximativ 400 de ani. Plante însoțitoare întregi au fost, de asemenea, recuperate din țesuturile semințelor din permafrost vechi de 32.000 de ani.
Nematodele au fost readuse la viață din sedimente sursă care datează de mai bine de 30.000 de ani. Dar rotiferele microscopice și multicelulare Bdelloid sunt renumite în cercurile științifice pentru capacitatea lor unică de a rezista la temperaturi incredibil de scăzute. Această descoperire „constituie cel mai lung caz raportat de supraviețuire a rotiferelor într-o stare înghețată”, calificându-se cu ușurință drept ceva „de mare interes nu numai pentru biologia evoluției, ci și în scopuri practice de criobiologie și biotehnologie”, au scris oamenii de știință în studiu. Rotiferele se găsesc în întreaga lume în apă dulce, iar oamenii de știință de la Laboratorul de criologie a solului de la Institutul de probleme fizico-chimice și biologice în știința solului din Rusia au decis să testeze rezistența acestor creaturi prin adunarea miezurilor de gheață dintr-un sit aproape de râul Alazeya în nord-estul Siberiei. „Miezurile au fost extrase dintr-un sit aflat la aproximativ 50 de metri de malul râului”, a declarat Stas Malavin, coautor al studiului, care este și cercetător la Laboratorul de Criologie a Solului, într-un raport al VICE. „Adâncimea la care s-a extras miezul folosit pentru izolare este mult deasupra nivelului apei râului, deoarece acele sedimente de permafrost relicve, numite” yedoma „, formează de fapt cocoșe înghețate permanent, pe care râul le traversează.” Malavin și colegii săi au fost cei care au adus înapoi nematodele dintr-un somn înghețat de 30.000 de ani, așa că știau din experiență că extremofilii pot supraviețui în animație suspendată zeci de mii de ani. „Rotiferele Bdelloid sunt cunoscute pentru capacitatea lor de a intra în criptobioză ca răspuns la diferite evenimente adverse, cum ar fi uscarea sau înghețarea mediului (și, de asemenea, foametea și conținutul scăzut de oxigen)”, a adăugat Malavin în raportul VICE. „De fapt, împreună cu tardigradele,„ urșii de apă ”, sunt printre cele mai dure animale de pe planetă cunoscute până în prezent. Astfel, având în vedere și descoperirea anterioară a nematodelor, ne așteptam să găsim odată un rotifer bdelloid în probele noastre. ” Eșantionul de bază, care a fost evaluat prin datarea cu radiocarbon, a fost înghețat acum aproximativ 24.000 de ani.
Eșantionul conținea zeci de probe, toate din genul Adineta, ai căror descendenți încă trăiesc până în prezent. În mod surprinzător, de îndată ce animalele minuscule au fost dezghețate înapoi în parametri normali și activi, mai multe dintre ele s-au reprodus asexual într-un proces numit partenogeneză. O nouă generație de rotifere minuscule a apărut de la părinți cu vârsta de 24.000 de ani. Natura este sălbatică, dar abilitatea extremofililor precum rotiferele ar putea face parte din fundamentele foarte timpurii ale unei științe pentru un viitor îndepărtat în care, la fel ca personajele din nenumărate romane, serii și filme SF, oamenii pot dobândi abilitatea de a intra în animație criogenică suspendată și călători către stelele îndepărtate, supraviețuind unei apocalipse sau călătorii în viitor, fără a îmbătrâni o singură zi. Este departe de a deveni o capacitate tehnologică reală, vorbim pe baza științei empirice, dar posibilitățile sunt vaste.