Melodia curentă

Titlu

Artist


Big Food ne vrea dependenți de mâncarea nesănătoasă. Noua știință a creierului ar putea rupe strânsoarea

Scris de pe iunie 10, 2021

Robert Goldstein, un administrator de fonduri speculative din New York, avea pofte uriașe de dulciuri până când a dat peste o plantă tropicală numită Gymnema sylvestre care funcționează asemănător ca metadona pentru dependenții de heroină. Compușii extrasați din vița lemnoasă împiedică creierul să se excite excesiv pentru zahăr prin dezactivarea receptorilor dulci de pe limbă. Timp de o oră sau ceva, brownies și gogoși și fursecurile Oreo au gust de chit, ceea ce l-a ajutat pe Goldstein să-și controleze poftele atât de bine încât a pus extractul plantei în micile pastile albe, pe care le-a numit Sweet Defeat.  „Este ca și cum ai voința într-o sticlă!” . Deconectarea simțurilor pentru a reduce dorința ar putea părea puțin extremă pentru ceva de genul mâncării, dar există dovezi din ce în ce mai mari că o mare parte din ceea ce se vinde la magazinele alimentare și la restaurantele fast-food este mai seducător decât am știut. Este conceput pentru a ne face să dorim să mâncăm mai mult și în moduri, care ne împiedică capacitatea de a spune nu.

Producătorii de alimente procesate fac acest lucru parțial prin perfecționarea utilizării aditivilor pentru a maximiza atractivitatea produselor lor. De exemplu, zahărul, pe care mulți îl menționează ca un factor declanșator al poftei, este acum adăugat la aproximativ două treimi din produsele din supermarket. Și noile cercetări efectuate de Dana Small, neurolog în cadrul Universității Yale, arată că suntem și mai vulnerabili la combinația de zahăr și grăsimi în lucruri precum milkshake-uri și fursecuri cu ciocolată. În tandem, ele excită zona creierului numită striatum, care este asociată cu un comportament compulsiv. Dar Big Food, o industrie de 1 trilion de dolari, este și mai vicleană în modelarea obiceiurilor noastre alimentare, profitând de cele mai profunde instincte ale noastre atunci când vine vorba de alimente. Suntem prin fire atrași de alimente care se obțin cu ușurință (adică ieftine), astfel încât producătorii de alimente folosesc laboratoare chimice numite case aromatice care caută cele mai ieftine formule, știind că vom fi entuziasmați de o cutie de produse de patiserie care costă 10 cenți mai puțin decât a făcut săptămâna trecută. De asemenea, suntem atrași de varietate și, astfel, culoarul de cereale are 200 de versiuni de amidon zaharat pentru a ne excita creierul cu iluzia nutriției. Cel mai critic, am evoluat pentru a căuta calorii maxime pentru combustibil. Avem senzori în intestin și, eventual, în gură, care ne indică câte calorii mâncăm și cu cât sunt mai multe calorii, cu atât creierul devine mai entuziasmat, ceea ce ne face vulnerabili la gustările din industria alimentară procesată, ambalate, așa cum sunt, cu o zi de calorii pe care le putem mânca într-o singură ședință. Aceste tactici din industrie, care sunt folosite pentru a exploata biologia noastră, au făcut ca consumul excesiv să fie un lucru de zi cu zi, rata obezității depășind 42% chiar înainte de pandemie. „În cercetările mele, am constatat că produsele alimentare hiperprocesate și convenabile pot fi la fel de dependente ca țigările, alcoolul și drogurile, dacă nu cu atât mai mult, folosind propria definiție a industriei”, spune Dana Small. În 2000, când Philip Morris era atât cel mai mare producător de țigări, cât și de alimente procesate (prin achiziționarea General Foods, Kraft și Nabisco), CEO-ul companiei a spus: „Dependența este un comportament repetitiv pe care unii oameni consideră că este greu să îl renunțe”.

Dar când vine vorba de reducerea dependenței noastre de alimentele procesate, există un punct luminos în acest sens. Putem trage învățăminte din experiența noastră în tratarea altor substanțe care formează obiceiuri. Așadar, este esențial să depășești pofta. Strategia inițială pentru dependenții de droguri este abținerea, dar asta nu poate funcționa cu mâncarea. Regimul de slăbit este o formă de abținere și plină de trădare, iar multe dintre cele mai populare metode de dietă au ajuns să fie deținute chiar de industria alimentară procesată. Una dintre strategiile asupra cărora se concentrează oamenii de știință despre dependență implică schimbarea modului în care prețuim mâncarea. În loc să lăsăm producătorii de alimente să dicteze ceea ce dorim, trebuie să ne dăm seama ce contează în obiceiurile alimentare. Problema, desigur, este potopul de publicitate alimentară procesată care ne-a modelat gândirea în ultimii 50 de ani. Eric Stice, profesor la Universitatea Stanford, a descoperit că simpla creștere în greutate ne face mai vulnerabili prin creșterea sensibilității noastre la publicitatea alimentară. Stice cercetează acum modalități prin care să ne ajutăm să ne reconectăm creierul pentru a schimba echilibrul dintre partea care ne obligă să acționăm compulsiv și partea care ia în considerare consecințele acțiunilor noastre. O tehnică implică jocul pe computer cu imagini cu alimente pentru a antrena regiunea de atenție a creierului pentru a fi mai puțin entuziasmați de alimentele bogate în calorii cum ar fi, să zicem, cartofii prăjiți, și mai interesați de broccoli aburit. Sursa: latimes.com


Opiniile cititorului

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *