Dovezi ale vulcanismului exploziv recent, pe planeta Marte

Scris de pe iunie 6, 2021

Noi cercetări sugerează că regiunea Elysium Planitia a lui Marte ar fi putut fi activă vulcanic acum doar 50.000 de ani. Căutarea vieții pe Marte continuă. Dar, mai degrabă decât să vâneze viața modernă, Perseverența, cel mai recent rover al NASA pe Marte, va începe în curând să caute semne ale vieții antice care a existat cândva pe lumea acum uscată și sterpă. Și, deși majoritatea cercetătorilor sunt de acord că suprafața lui Marte nu mai este ospitalieră, unii suspectează că viața ar putea avea o șansă de luptă sub pământ. Studiul, condus de cercetătorul David Horvath de la Institutul de Științe Planetare, reevaluează cu cât timp în urmă vulcanii Planetei Roșii erau activi. În prezent, se crede că majoritatea erupțiilor au avut loc între 3 și 4 miliarde de ani în urmă. Există, de asemenea, dovezi care sugerează că cei mai tineri vulcani ai lui Marte erau activi în urmă cu aproximativ 3 milioane de ani. Acum, noile date de la sateliții care orbitează Marte indică că vulcanii au continuat să se dezlănțuie pe Marte până în trecutul mult mai recent – acum doar 50.000 de ani. Elysium Planitia este a doua cea mai mare regiune vulcanică de pe Marte și găzduiește platforma InSight a NASA, care a studiat activitatea tectonică pe Marte în ultimii trei ani.
În această regiune, cercetătorii au observat ceea ce pare a fi depozite vulcanice recente în jurul unei tinere fisuri tectonice cunoscută sub numele de sistemul Cerberus Fossae. „Această caracteristică este un misterios depozit întunecat, care acoperă o zonă puțin mai mare decât Washington D.C.”, a spus Horvath într-un comunicat de presă. „Dacă ar fi să comprimăm istoria geologică a Marte într-o singură zi, acest lucru s-ar fi produs chiar în ultima secundă.”
Horvath consideră că vulcanismul recent reprezintă un fel de „ultimă gâfâială a materialului erupt”. De asemenea, el nu poate să nu remarce apropierea de InSight, la doar 1.600 de kilometri. La începutul acestui an, InSight a detectat chiar două cutremure puternice lângă Cerberus Fossae. Aceste și alte marșete au determinat unii cercetători să ia în considerare posibilitatea ca magma să curgă încă prin interiorul Planetei Roșii. „Interacțiunea magmei ascendente și a substratului înghețat din această regiune ar fi putut oferi condiții favorabile pentru viața microbiană destul de recent”, spune Horvath. Și dacă zona este încă activă, el crede că este posibil ca viața să se mai ascundă acolo. Sursa: astronomy.com