O echipă de cercetători NASA suspectează că a făcut o descoperire imensă despre Marte: urme de săruri organice la suprafața planetei

Scris de pe mai 29, 2021

Dacă acest lucru este adevărat – oamenii de știință nu au exclus încă complet alți compuși – atunci ar da mult mai multă credibilitate ipotezei că Marte a susținut odată viața. Aceste săruri, potrivit unei cercetări publicate în Journal of Geophysical Research: sărurile sunt în esență rămășițele compușilor organici care teoretic ar fi capabili să susțină organismele microbiene, ceea ce face ca găsirea unui punct de referință interesant în căutarea identificării oricăror semne ale vieții, în trecut,  pe Planeta Roșie.

Arderea controlată

Lucrarea este provocatoare, deoarece cercetătorii lucrează cu instrumente limitate care fac dificilă determinarea cu certitudine dacă au găsit săruri organice sau săruri anorganice mai puțin interesante.

În acest caz, s-au bazat pe două instrumente de la roverul Curiosity al NASA. Unul a fost instrumentul Sample Analysis at Mars (SAM) care incinerează probele și bucățile împreună din ce sunt făcute pe baza gazelor pe care le degajă la ce temperaturi. SAM a furnizat dovezi indirecte ale sărurilor organice, conform ziarului, dar un alt instrument numit Instrumentul de chimie și mineralogie (CheMin) încă nu le-a verificat.

„Încercăm să dezlegăm miliarde de ani de chimie organică”, a spus într-un comunicat de presă autorul principal al studiului și geochimistul organic al NASA James Lewis, „și în acea înregistrare organică ar putea exista premiul final: dovezi că viața a existat odată Planeta Rosie.”

Verificare dublă

Din păcate, noul rover Perseverance al NASA nu are instrumentele potrivite pentru acest serviciu și va trece ceva timp până când roverul ExoMars al Agenției Spațiale Europene va ajunge cu un instrument capabil să analizeze chimia solului marțian până la doi metri sub suprafață, potrivit NASA.

Între timp, Lewis a încercat să recreeze experimentele Curiosity înapoi pe Pământ. După ce a ars mostre de săruri organice pe care speră să le găsească pe Marte, a descoperit că semnătura chimică a gazelor eliberate era exact aceeași. Nu este același lucru cu confirmarea directă că acele săruri sunt de fapt pe Marte, dar este un semn destul de încurajator că ar putea fi.

Sursa: https://futurism.com/the-byte/nasa-rover-remnants-organic-compounds-mars