Un bărbat orb poate percepe obiecte după o terapie genetică bazată pe alge

Scris de pe mai 26, 2021

Bărbatul de 58 de ani era orb, abia reușind să perceapă dacă era zi sau noapte. După ce a primit terapie genetică pentru a adăuga molecule de detectare a luminii la una dintre retinele sale, el a putut localiza un notebook pe o masă. Oamenii de știință din Europa și SUA raportează astăzi ceea ce descriu ca fiind prima utilizare cu succes a optogeneticii pentru a îmbunătăți viziunea unei persoane. Faptul a implicat introducerea unei gene din alge în retina omului. „Cred că se naște un domeniu nou”, a declarat Botond Roska, profesor la Universitatea din Basel care a condus cercetarea, în timpul unei conferințe cu jurnaliștii. În Nature Medicine, autorii descriu modul în care pacientul și-a pierdut vederea după ce a fost diagnosticat cu 40 de ani în urmă cu retinită pigmentară, o boală degenerativă care distruge fotoreceptorii, celulele care detectează lumina din retină. Medicii au folosit terapia genică pentru a adăuga o moleculă de detectare a luminii la unul dintre ochii omului.

Gena pe care au adăugat-o, numită cremson, provine dintr-o specie de alge unicelulare care este capabilă să simtă lumina soarelui și să se deplaseze spre ea. Ideea adăugării genei, spune Roska, este de a proiecta celule de retină numite ganglioni, astfel încât să poată răspunde la lumină, trimitând semnale vizuale către creier. Strategia, finanțată de o companie franceză numită GenSight Biologics, cere pacienților să poarte un set de ochelari electronici care captează contrastele luminoase din mediu și apoi să proiecteze o imagine pe retină la intensitate ridicată folosind lungimea de undă specifică a luminii galben-portocalii care declanșează molecula de cenușiu. Potrivit lui José-Alain Sahel, cercetător la Universitatea din Pittsburgh, care a jucat un rol principal în experiment și este cofondator al GenSight, orbul la început nu a observat niciun efect, dar treptat a început să raporteze că vede forme în timp ce purta ochelarii. Sahel descrie pacientul ca fiind „primul care a beneficiat de optogenetică”. Odată cu antrenamentul, bărbatul a reușit să perceapă dacă un caiet a fost așezat pe o masă în fața lui. De asemenea, putea număra cupele de culoare închisă care i se puneau în față, deși nu întotdeauna cu precizie. Optogenetica este utilizată pe scară largă în experimentele de neuroștiințe pe animale, unde moleculele de detectare a luminii sunt adăugate la celulele creierului.

Apoi, folosind impulsuri de lumină livrate prin cabluri cu fibră optică, cercetătorii pot determina nervii specifici să se declanșeze, în unele cazuri pentru a determina comportamente specifice. Eforturile de adaptare a tehnicii ca tratament de orbire au început în 2016, când o femeie din Texas a devenit prima persoană tratată cu optogenenetică de o mică companie, RetroSense, care a fost achiziționată ulterior de Allergan. Rezultatele acestui studiu nu au fost niciodată raportate public, deși oficialii Allergan au spus ulterior că unii pacienți au susținut că văd lumină, cum ar fi perceperea unei ferestre luminoase într-o cameră întunecată. Vedere Bio, o startup din Cambridge, Massachusetts, a dezvoltat, de asemenea, tratamente optogenetice. Potrivit lui Roska și Sahel, mai mulți pacienți au fost tratați acum în studiul clinic fiind sponsorizați de GenSight, dar numai bărbatul al cărui caz este descris astăzi a folosit ochelarii. Nivelul de vedere restabilit pacientului rămâne extrem de limitat. Ceea ce vede prin Google este monocromatic, iar rezoluția nu este suficient de mare pentru a citi, sau chiar pentru a distinge un obiect de altul. Cercetătorii au spus că ochelarii de protecție ar fi probabil rafinați și că, cu mai multă pregătire, bărbatul ar putea vedea mai mult decât vede acum. „Nivelul de viziune pe care îl vom atinge este imposibil de prezis”, spune Sahel. Sursa: technologyreview.com