Sonda solară Parker a NASA a descoperit emisii radio naturale în atmosfera lui Venus

Scris de pe mai 11, 2021

În timpul unei scurte treceri pe lângă Venus, sonda spațială Parker Solar Probe a NASA a detectat un semnal radio natural care a dezvăluit că nava spațială a zburat prin atmosfera superioară a planetei. Aceasta a fost prima măsurare directă a atmosferei venusiene în aproape 30 de ani – și arată destul de diferită de trecutul Venus. Un studiu publicat zilele acestea confirmă faptul că atmosfera superioară a lui Venus suferă modificări ciudate pe parcursul unui ciclu solar, ciclul de activitate al Soarelui fiind de 11 ani. Aceasta marchează cel mai recent indiciu pentru a dezlega cum și de ce Venus și Pământ sunt atât de diferite. Născute din procese similare, planetele Pământul și Venus sunt gemene: sunt stâncoase și au dimensiuni și structuri similare. Dar căile lor s-au abătut de la naștere. Lui Venus îi lipsește un câmp magnetic, iar suprafața sa fierbe la temperaturi suficient de mari pentru a topi plumbul. Cel mult, navele spațiale au supraviețuit doar câteva ore acolo. Studierea lui Venus, oricât de inospitalieră este, îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă cum au evoluat acești gemeni și ce face ca planetele asemănătoare Pământului să fie locuibile sau nu.
Pe 11 iulie 2020, Parker Solar Probe a ajuns aproape Venus în cel de-al treilea flyby. Fiecare flyby este conceput pentru a valorifica gravitația planetei pentru a deplasa nava spațială din ce în ce mai aproape de Soare.  „Am fost atât de încântat să am date noi de la Venus”, a spus Glyn Collinson de la Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland, principalul om de știință al studiului, publicat în Geophysical Research Letters. Expert în Venus, Collinson a analizat de mai multe ori toate datele disponibile despre Venus – de la misiuni anterioare precum NASA Pioneer Venus Orbiter și ESA (Agenția Spațială Europeană) Venus Express – de mai multe ori.
Unul dintre instrumentele Parker Solar Probe este FIELDS, numit astfel pentru câmpurile electrice și magnetice pe care le măsoară în atmosfera Soarelui. Timp de doar șapte minute – când Parker Solar Probe a fost cel mai apropiat de Venus – FIELDS a detectat un semnal radio natural, de joasă frecvență. Forma și puterea semnalului păreau familiare, dar el nu a putut să-l plaseze. „Apoi a doua zi, m-am trezit”, a spus el. „Și m-am gândit:„ O, Doamne, știu ce este asta! ””
Cercetătorii au obținut ultima dată măsurători directe ale ionosferei lui Venus de la Pioneer Venus Orbiter în 1992. Atunci, Soarele era aproape de maximul solar, vârful furtunos al ciclului solar. În anii care au urmat, datele de la telescoapele de la sol au sugerat că au avut loc mari schimbări, pe măsură ce Soarele s-a instalat în faza sa calmă, minimă solară. În timp ce cea mai mare parte a atmosferei a rămas aceeași, ionosfera – care este în partea de sus, unde gazele pot scăpa în spațiu – a fost mult mai subțire în timpul minimului solar. Fără măsurători directe, a fost imposibil de confirmat. Observațiile din recentul zbor al Parker Solar Probe, care au avut loc la șase luni după cel mai recent minim solar, verifică puzzle-ul din ionosfera Venus. Într-adevăr, ionosfera lui Venus este mult mai subțire în comparație cu măsurătorile anterioare luate în timpul maximului solar. „Când mai multe misiuni confirmă același rezultat, una după alta, asta îți oferă multă încredere că subțierea este reală”, a declarat Robin Ramstad, coautor al studiului și cercetător post-doctoral la Laboratorul de Atmosferă și Spațiu Fizică la Universitatea din Colorado, Boulder. Înțelegerea de ce ionosfera lui Venus se subțiază aproape de minimul solar este o parte a dezvăluirii modului în care Venus răspunde la Soare – ceea ce îi va ajuta pe cercetători să determine cum Venus, cândva atât de asemănător cu Pământul, a devenit lumea aerului arzător și toxic care este astăzi. De exemplu, ionosfera lui Venus este predispusă la scurgeri, adică evadarea gazelor energizate în spațiu. Colectarea datelor despre această și alte schimbări din ionosferă este esențială pentru a înțelege modul în care atmosfera lui Venus a evoluat de-a lungul timpului. Acest studiu a fost în jur de 30 de ani. A fost nevoie de o misiune la Venus și, decenii mai târziu, o misiune de ultimă generație la Soare”. Scopul zborului de către Venus este de a încetini nava spațială, astfel încât Parker Solar Probe să se poată scufunda mai aproape de Soare”, a spus Nour E. Raouafi, om de știință al proiectului Parker Solar Probe la Laboratorul de Fizică Aplicată. „Dar nu am pierde ocazia de a aduna date științifice și de a oferi informații unice asupra unei planete misterioase precum Venus”.