Melodia curentă

Titlu

Artist


Mașinile electrice: Ce se va întâmpla cu toate bateriile moarte?

Scris de pe mai 1, 2021

Până în 2030, UE speră că vor exista 30 de milioane de mașini electrice pe drumurile europene. „Este ceva ce nu s-a mai făcut cu adevărat până la acel ritm de creștere pentru un produs complet nou”, spune dr. Anderson, care este și co-director al Centrului pentru Elemente Strategice și Materiale Critice din Birmingham. În timp ce vehiculele electrice (EV) pot să nu emită dioxid de carbon în timpul vieții lor profesionale, este îngrijorat de ceea ce se întâmplă atunci când rămân fără drum – în special ce se întâmplă cu bateriile. „În 10 până la 15 ani, când vor ajunge un număr mare la sfârșitul vieții lor, va fi foarte important să avem o industrie de reciclare”, subliniază el. În timp ce majoritatea componentelor EV sunt la fel ca cele ale mașinilor convenționale, diferența mare este bateria. În timp ce bateriile tradiționale plumb-acid sunt reciclate pe scară largă, același lucru nu se poate spune pentru versiunile litiu-ion utilizate în mașinile electrice. Bateriile EV sunt mai mari și mai grele decât cele din mașinile obișnuite și sunt alcătuite din câteva sute de celule litiu-ion individuale, toate acestea necesitând dezmembrări. Acestea conțin materiale periculoase și au o tendință incomodă de a exploda dacă sunt dezasamblate incorect.

„În prezent, la nivel global, este foarte greu să obții cifre detaliate pentru ce procent din bateriile litiu-ion sunt reciclate, dar valoarea pe care toată lumea o cită este de aproximativ 5%”, spune dr. Anderson. „În unele părți ale lumii este considerabil mai puțin.” Propunerile recente din Uniunea Europeană ar face ca furnizorii de vehicule electrice să fie responsabili de asigurarea faptului că produsele lor nu sunt pur și simplu aruncate la sfârșitul vieții lor, iar producătorii încep deja să meargă până la marcă. Nissan, de exemplu, reutilizează acum bateriile vechi din mașinile sale Leaf în vehiculele ghidate automat care livrează piese lucrătorilor din fabricile sale. Volkswagen face același lucru, dar și-a deschis recent prima fabrică de reciclare, la Salzgitter, Germania, și intenționează să recicleze până la 3.600 de sisteme de baterii pe an în faza pilot. „Ca urmare a procesului de reciclare, sunt recuperate multe materiale diferite.

Ca prim pas ne concentrăm asupra metalelor catodice precum cobalt, nichel, litiu și mangan”, spune Thomas Tiedje, șeful planificării reciclării la Volkswagen Group Components. „Părțile demontate ale sistemelor de baterii, cum ar fi aluminiu și cupru, sunt introduse în fluxuri de reciclare stabilite.” Între timp, Renault își reciclează toate bateriile de mașini electrice – deși, așa cum stau lucrurile, se ridică doar la câteva sute pe an. Face acest lucru printr-un consorțiu cu compania franceză de gestionare a deșeurilor Veolia și firma chimică belgiană Solvay. „Ne propunem să putem aborda 25% din piața reciclării. Vrem să menținem acest nivel de acoperire și, desigur, acest lucru ar acoperi de departe nevoile Renault”, spune Jean-Philippe Hermine, vicepreședintele Renault pentru mediul strategic planificare. „Este un proiect foarte deschis – nu este reciclarea numai a bateriilor Renault, ci a tuturor bateriilor, precum și a deșeurilor de producție din fabricile de producere a bateriilor. Problema primește, de asemenea, atenție din partea organismelor științifice, cum ar fi instituția Faraday, al cărei proiect ReLiB își propune să optimizeze reciclarea bateriilor EV și să o facă cât mai eficientă.

„Ne imaginăm o industrie mai eficientă, mai rentabilă în viitor, în loc să parcurgem unele dintre procesele disponibile – și care pot fi extinse acum – dar nu sunt teribil de eficiente”, spune dr. Anderson, care este investigator principal pentru acest proiect. În prezent, de exemplu, o mare parte din substanța unei baterii este redusă în timpul procesului de reciclare la ceea ce se numește masa neagră – un amestec de litiu, mangan, cobalt și nichel – care necesită o prelucrare suplimentară, consumatoare de energie, pentru a recupera materialele într-un formă utilizabilă. Demontarea manuală a pilelor de combustibil permite recuperarea eficientă a mai multor materiale, dar aduce probleme proprii. „Pe unele piețe, cum ar fi China, reglementarea sănătății și siguranței și reglementarea mediului sunt mult mai relaxate, iar condițiile de muncă nu ar fi acceptate într-un context occidental”, spune Gavin Harper, cercetător în instituția Faraday. „De asemenea, pentru că forța de muncă este mai scumpă, întreaga economie a acesteia face dificilă realizarea unei propuneri bune în Marea Britanie.” Răspunsul, spune el, este automatizarea și robotica: „Dacă puteți automatiza acest lucru, putem scoate din pericol o parte din acesta și îl putem face mai eficient din punct de vedere economic”.

Și există într-adevăr argumente economice puternice pentru îmbunătățirea reciclabilității bateriilor EV – nu în ultimul rând, faptul că multe dintre elementele utilizate sunt greu de găsit în Europa și Marea Britanie. „Aveți problema de gestionare a deșeurilor pe de o parte, dar apoi, pe de altă parte, aveți și o mare oportunitate, deoarece Sly, Marea Britanie nu are aprovizionări indigene cu multe materiale din fabrică „, spune dr. Harper. „Există un pic de litiu în Cornwall, dar în general avem provocări în ceea ce privește aprovizionarea materialelor din fabrică de care avem nevoie.” Prin urmare, din punctul de vedere al producătorului, reciclarea bateriilor vechi este cel mai sigur mod de a asigura o aprovizionare gata cu altele noi. „Trebuie să ne asigurăm – ca producător, ca europeni – aprovizionarea acestor materiale strategice pentru mobilitate și pentru industrie”, spune domnul Hermine. „Nu avem acces la aceste materiale în afara acestui domeniu de reciclare – bateria la sfârșitul duratei de viață este exploatarea urbană a Europei.” Sursa: bbc.com


Opiniile cititorului

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *