Telescopul Webb, cel mai complex observator spaţial din lume, va fi lansat în octombrie (Video – Foto)

#Postat de on martie 14, 2021

NASA a anunţat că lansarea telescopului spaţial de mari dimensiuni James Webb, instrument ale cărui costuri de fabricaţie s-au ridicat la 10 miliarde de dolari, la bordul unei rachete Ariane 5, va fi amânată, pentru data de 31 octombrie 2021, în locul lunii martie, din cauza pandemiei şi a altor probleme de dezvoltare, informează AFP.

Telescopul, proiectat în anii 1990, ar fi trebuit iniţial să fie lansat în anii 2000, dar nenumărate probleme de dezvoltare la principalul său fabricant, Northrop Grumman, au dus la multiple amânări şi la dublarea costurilor.

VIDEO

„Webb este cel mai complex observator spaţial din lume şi cea mai mare prioritate ştiinţifică a noastră, am muncit pe brânci pentru a continua să facem progrese în timpul pandemiei”, a declarat directorul ştiinţific al NASA, Thomas Zurbuchen. Testarea telescopului progresează în continuare la Northrop Grumman, principalul partener industrial al misiunii, în ciuda problemelor ridicate de situația Coronavirus. Factorii care au fost luați în considerare în stabilirea noii date de lansare includ impactul măsurilor sporite de precauție, reducerea personalului, probleme apărute în lucrul pe schimburi și diverse probleme tehnice. În acest an, se prevede încheierea unui set complex de teste, după care se va avea în vedere implementarea finală a telescopului și a protecției solare, se menționează pe pagina Agenției Spațiale Europene.

Misiune

Principalele misiuni ale telescopului James Webb sunt de a studia cele mai îndepărtate stele și galaxii din Univers, adică formele primare ale galaxiilor, cele care alcătuiau Universul după Big Bang, de a înțelege modul de formare a galaxiilor, de a înțelege cum se formează stelele și sistemele planetare dar și de a studia sistemele planetare și originea vieții. Datorită combinației dintre radiațiile solare, praf și temperaturile scăzute a obiectivelor, telescopul James Webb trebuie să opereze cu raze infraroșii, care au o lungime de undă de la 0,6 până la 28 micrometri. Pentru a se asigura că observațiile nu vor fi oprite de undele infraroșii emise de către telescop, întregul observator trebuie să stea la o temperatură extrem de scăzută. Trebuie să fie destul de departe de Soare, pentru ca radiațiile acestuia să nu îl încălzescă până la o temperatură mai mare de 40 Kelvin (-233°C). Astfel telescopul va avea încorporată o structură metalizată pentru a bloca radiațiile infraroșii de la Soare, Pământ și Lună. Telescopul va fi poziționat după Soare-Pământ, în punctul L2, unul dintre așa-numitele puncte Lagrange.

Optica

Deși Telescopul James Webb are doar jumătate din masa telescopului Hubble, oglinda sa principală (oglindă placată cu aur și cu un diametru de aproximativ 6.5m) are o arie de captare de aproape 6 ori mai mare decât a telescopului Hubble. Cu acest diametru, oglinda principală este mult mai mare decât oglinda oricărui alt telescop actual și este alcătuită din 18 segmente de hexagon care se vor desface când telescopul va fi lansat. Pentru un moment aceste oglinzi sunt dezvoltate în Alabama. Micro motoare și senzori cu unde vor poziționa oglinzile în locul corespunzător, dar foarte rar li se va schimba poziția; acest sistem este de obicei folosit la telescoapele terestre care iși ajusteaza oglinda pentru a contracara cât se poate efectele gravitației și a vântului.

NASA a precizat ca va încorpora microcamere, la fiecare 100 pană la 200 micrometri în optica telescopului lângă spectroscopul infraroșu. Aproximativ 62.000 de camere vor fi poziționate lângă spectrograf. Aceste microcamere vor da efectul unui ochi uman.

Tagged as