Melodia curentă

Titlu

Artist


România a pierdut calitatea de stat membru gazdă în proiectul laserului de la Măgurele. S-ar mulțumi doar cu statutul de Observator Fondator

Scris de pe februarie 27, 2021

Guvernul a aprobat într-o ședință recentă Memorandumul prin care statul acceptă ca România să devină Observator Fondator la Consorțiul European pentru Infrastructura de Cercetare “Extreme Light Infrastructure” – ELI-ERIC (etapa a II-a marelui proiectul european al laserului de la Măgurele).

România, ELI-NP (așa-numitul laser de la Măgurele), a pierdut calitatea de stat membru gazdă al ELI-ERIC, din cauza problemelor de cooperare ale infrastructurii din Măgurele cu partenerii occidentali, astfel încât ELI-DC, structura coordonatoare a proiectului european al laserului, a propus României, anul trecut, varianta participării în calitate de Observator Fondator.

În această calitate, România nu are drept de vot în Adunarea Generală și la Comitetul Administrativ și Financiar.

Observatorii Fondatori sunt țări care au participat anterior la ELI și care intenționează să aplice la ELI-ERIC pentru a deveni Membru plin, dar din motive specifice nu sunt în poziția de a adera imediat.

Demers mult întârziat

Memorandumul a fost aprobat în ședința Guvernului de miercuri, 10 februarie, în condițiile în care Ministerul Cercetării menționa că procedura națională trebuia desfășurată mult înainte de această dată:

Primele componente ale Extreme-Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP), au fost scoase din ambalaje, luni 29 August 2016, pentru a fi asamblate pe amplasamentul special construit de la Institutului National pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei”, din Magurele, Ilfov. MARIAN ILIE / MEDIAFAX FOTO

În data de 10 februarie 2021, în cadrul reuniunii Comitetului ERIC a fost solicitat avizul statelor membre cu privire la cerea oficială de înființare a ELI-ERIC (aplicația oficială transmisă de Republica Cehă). Odată ce Comitetul va aviza favorabil această cerere, Comisia va aproba Decizia de punere în aplicare privind instituirea ELI-ERIC. În vederea includerii României ca Observator Fondator la ELI-ERIC, este necesară transmiterea de urgență a scrisorii de solicitare către coordonatorul ELI-ERIC, din Republica Cehă și anunțată, în același timp, Comisia Europeană în legătură cu acest demers.

Argumentele ministerului pentru alegerea statului de Observator Fondator

”Deși au fost realizate eforturi deosebite de către partea română în relație cu serviciile Comisiei Europene și membrii fondatori ai ELI-ERIC, aceștia din urmă nu au oferit posibilitatea de a opta, în acest moment, pentru statutul de Membru Gazdă ci doar de a adera la ELI-ERIC ca Observator (într-o primă variantă) sau de a participa prin intermediul ELI-NP-ca Partener Strategic-în acest caz, fără ca România să fie membru al ELI-ERIC (într-o a doua variantă).
Deși nu reprezintă una dintre variantele propuse de membrii fondatori ELI-ERIC, rezultatul discuțiilor purtate la finalul anului 2020 –începutul anului 2021 a condus spre alegerea opțiunii de Observator Fondator pe baza următoarelor argumente, conform prevederilor din statut:

-Observatorii Fondatori au dreptul de a numi până la 2 reprezentanți care să participe la Adunarea Generală și la Comitetul Administrativ și Financiar (art.17 alin. (4) . Deși nu au drept de vot, reprezentanții Observatorului Fondator pot fi informați, astfel, în mod direct, în legătură cu problemele și activitățile ELI-ERIC;
-Fiecare Observator Fondator poate numi o Entitate Reprezentantă (art. 21 alin (2), la fel ca oricare alt Membru. Entitatea Reprezentantă realizează activitățile în numele Membrului, în legătură directă cu scopul și activitățile ELI-ERIC(art. 15 alin (2)). Astfel, înțelegem că și Entitatea Reprezentantă a Observatorului Fondator, ar putea fi conectată la activitățile ELI-ERIC;
-Observatorii Fondatori nu plătesc taxă (art. 17 alin (2) și Anexa 2);
-Observatorii Fondatori sunt acceptați pentru o perioadă de trei ani, în cazuri excepționale putând să prelungească acesta perioadă (art. 17 alin (1)). Astfel, au un răgaz de trei ani pentru a decide dacă este în avantajul lor să adere la ELI-ERIC.

În cazul în care aleg să adere la ELI-ERIC, trebuie să notifice Adunarea Generală cu cel puțin 6 luni înainte de încheierea celui de al treilea an financiar complet.”

Context:

Laserul de la Măgurele este cel mai important proiect științific al României din toate timpurile. Finanțat de Comisia Europeană cu peste 300 de milioane de euro, alături de alte două proiecte asemănătoare în Cehia și Ungaria, laserul din România ar fi trebuit să intre într-un consorțiu european care să-i asigure acces la finanțari și la proiecte de cercetare. Nu s-a întâmplat așa, România nu a fost inclusa in consorțiul ELI-ERIC.

Conform unei estimări a Bancii Mondiale întreținerea facilității ar costa România 30 de milioane de euro pe an.

Fiecare din cei trei piloni ELI, conține un sistem de laseri puternici și o sursă de particule. Laserul și sursa sunt componente indispensabile ale ELI. Pentru pilonul românesc, sursa de particule este o sursă gamma.

În 2018, ELI-NP a reziliat contractul de 67 de milioane de euro cu consorțiul european EuroGammaS, acuzând consorțiul de întârzieri în livrarea sursei. Consorțiul motiva întârzierea printr-un raport în care arăta că clădirea ce ar fi trebuit să adăpostescă sursa nu era potrivită pentru instalarea echipamentelor.


Opiniile cititorului

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *