Melodia curentă

Titlu

Artist


Declarații susținute de premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de guvern din 27 mai

Scris de pe mai 27, 2020

Declarații susținute de premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de guvern din 27 mai

Dl Prim-ministru: -„…  Am convocat ședința de urgență, ca să spun așa, pentru că avem de pregătit mai multe acte normative. În primul rând, îmbunătățirea reglementării pentru programul IMM Invest, domnul ministru Câțu, suntem pregătiți să le dezbatem?”

Declarații susținute de premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de guvern din 27 mai

Dl ministru Câțu: – „Bineînțeles, domnule Premier. Sunt două bariere pe care  le eliminăm astăzi în urma discuțiilor cu sistemul financiar-bancar de vineri, una dintre ele este: se propune renunțarea la cerința de instituire a ipotecii legale asupra universalității de bunuri mobile și imobile aparținând debitorului, acesta este un lucru pe care și dvs. l-ați menționat.”

Dl Prim-ministru: -„Păi da, dar noi garantăm  în proporție de 80% sau 90%, nu are sens să soliciți  întreprinderii, companiei să-i soliciți garanții suplimentare  a bunurilor mobile și imobile,  prezente și viitoare adică e o garanție nenecesară pentru că garantează statul.”

Dl ministru Câțu: –  „A fost un  punct pe care l-am dezbătut cu sistemul financiar-bancar și am ajuns la această concluzie. A doua: a fost sesizat, era un element de ambiguitate în ce privește modul de a proba dacă ai fost afectat sau nu, acel certificat Covid și atunci am eliminat această cerință de a fi probat de la caz la caz și…”

Dl Prim-ministru: – „Adică ideea este că programul nu este destinat numai companiilor a căror activitate a fost afectată direct sau indirect de epidemie, ci pentru toate companiile.”

Dl ministru Câțu: –  „Corect, deci este un program care susține economia în această perioadă, este legat de covid,  este adevărat, dar nu trebuia să fi fost ca în celelalte situații, ne-au oferit  ajutoare de stat cu certificat.”

Dl Prim-ministru: – „Să le transmiteți celor de la fond să mențină o legătură permanentă cu responsabilii din cadrul băncilor de derulare a proiectelor să aibă o comunicare permanentă astfel încât să fluidizeze toate procedurile să  grăbească viteza de aprobare a creditelor că ăsta-i de fapt obiectivul nostru.”

Dl ministru Câțu: –  „Corect. Prin aceste eliminări de bariera astăzi facem un pas înainte și  bineînțeles că ținem legătura cu și cu clienții dar și cu sistemul bancar ca să vedem care dacă mai sunt măsuri pe care să le implementăm în perioada următoare o vom face am notificat și Comisia în legătură cu alte măsuri și le vom prezenta săptămâna viitoare.”

Dl Prim-ministru: – „Bine, mulțumesc.  Ministerul Muncii suntem  pregătiți cu proiectul de ordonanță de urgență care clarifică măsurile după data de 1 iunie?”

Dl Ministru al Muncii: –  „Domnule prim-ministru, avem proiectul de ordonanță de urgență pentru instituirea unor măsuri active în perioada de după 1 iunie, rugămintea noastră este ca acest proiect să intre în prima lectură, deoarece Ieri am primit foarte multe propuneri de la partenerii sociali.”

Dl Prim-ministru: – „Asta era întrebarea dacă ați consultat partenerii sociali, patronatele, sindicatele.”

Dl Ministru al Muncii: –  „Am primit foarte multe propuneri el este în  avizare el își va produce efectele.”

Dl Prim-ministru: – „În  regulă, îl introducem în prima lectură și mai facem o, atenție, el trebuie să intre în vigoare până la data de 1 iunie pentru că practic reglementează menținerea măsurilor active menținerii șomajului tehnic, noilor măsuri active după data de 1 iunie și trebuie să intre în vigoare până la 1 iunie deci îl introducem în prima lectură și mai facem o ședință mâine sau poimâine.”

Dl Prim-ministru: – „Vă mulțumesc, doamna viceprim-ministru?”

Dna viceprim-ministru: – „Ok, sunt de acord cu dezbaterea în prima lectură astăzi.”

Dl Prim-ministru: – „Aici am solicitarea către toți miniștri, să depuneți rapoartele solicitate de doamna vicepremier Turcan. Deci noi trebuie să pregătim raportul către parlament privind modul în care a acționat guvernul în cele două luni de zile în care am fost în situație  de urgență, în stare de urgență și ca atare  miniștrii care mai au de trimis completări, solicitarea mea să o facă cât se poate de repede astfel încât până la sfârșitul săptămânii, doamna viceprim-ministru, ne-am fixat ca obiectiv să finalizăm raportul. Domnul cancelar, cum stăm cu programul de informare publică cu sprijinul mass media?”

Dl Cancelar: – „Domnul prim-ministru, la termenul de finalizare a perioadei de înregistrare au fost înregistrate un număr de aproximativ 900 de cereri pentru diverse canale media de participare la această campanie de informare, însă ca urmare a modalității de completare a cererilor, de participare și a documentațiilor necesare, se impune prelungirea termenului pentru clarificarea documentelor depuse. Asta înseamnă…”

Dl Prim-ministru: – „Practic, documentațiile depuse de aceste clarificări, spuneați dvs.”

Dl Cancelar: – „Exact, cei care îndeplinesc condițiile vor putea semna contractele pentru a participa la campanie iar cei care au documentația incompletă sau nu au depus documentele justificative cerute de textul Ordonanței de Urgență vor avea un termen, dacă sunteți de acord, să propunem o modificare a Ordonanței de Urgență 63, un termen de 10 zile pentru clarificarea documentației depuse.”

Dl Prim-ministru: – „Sunt de acord, cu o singură condiție,  ca în acest termen de 10 zile, pentru că noi trebuie să semnăm contractele să începem  campania, gândiți-vă vă avem  o mulțime de informații publice de transmis către cetățeni și întârzierea foarte mult a procedurii de semnare a contractelor întârzie începerea campaniei. Aicea trebuie să avem garanția faptului că au capacitatea să prezintă toate documentele în conformitate cu ordonanțele.”

Dl Cancelar: – „Multe, multe dintre multe dintre situațiile constatate sunt de fapt chestiuni procedurale minore care pot fi rezolvate într-un timp foarte scurt, chestiuni legate de certificatul de înregistrare de la Registrul Comerțului care lipsește în mare parte la solicitanți,o chestiune care poate fi rezolvată rapid.”

Dl Prim-ministru: – „Bine. Dl. ministru Bode, ce se întâmplă pe  Lugoj- Deva?”

Dl Ministru Bode: – „Bună dimineața, domnule  prim-ministru, stimați colegi. Astăzi situația autostrăzii Lugoj Deva parte componentă a coridorului european principal Constanța București Pitești Sibiu Nădlac cu cei 100 de km de autostradă se prezintă în felul următor. Avem 66 de km de autostradă pe care se circulă fără restricții, avem 21 de km în lotul 3 unde se circulă cu restricții de viteză și de tonaj, avem  4 km din lotul 2 muzeu în aer liber, sunt finalizate în proporție de 75%, dar nerecepționați și avem 9 km din lotul 2 , secțiunea E,  celebra secțiune a urșilor, secțiunea E,  nerealizați. Obiectivul nostru este să finalizăm lucrările la această autostradă, astfel încât circulația să se desfășoare în condiții de siguranță și fără restricții. Așadar, domnule prim-ministru, vă informez că începând de mâine, 28 mai 2020, Compania Națională de administrare a infrastructurii rutiere va ridica temporar restricțiile de tonaj pe tronsonul 3, cei  21 de km dintre Holdea și Ilia. Vă reamintesc am preluat în noiembrie 2019, 21 de kilometri de muzeu în aer liber iar pe 24 decembrie am decis deschiderea traficului pe acest tronson de autostradă, cu restricții de viteză și de tonaj, în baza expertizelor realizate la comanda companiei de drumuri și în urma finalizării intervențiilor la podul peste Mureș. Între timp, domnule priministru am finalizat și expertiza pentru calea de rulare pentru drum, am realizat măsurătorile de capacitate portantă a corpului drumului.”

Dl Prim-ministru: – „Deci  prac ridicăm restricțiile de viteză și de tonaj.”

Dl Ministru Bode: – „Ridicăm  restricțiile de tonaj pe tronsonul Lugoj- Deva, lotul 3, cei 21 de km,  începând de mâine. În continuare realizăm expertiza pentru terasamente, pentru structură și terasamente, contractăm toate lucrările și pentru drum și pentru terasamente, le executăm din bugetul, din suma, plata se va face din suma reținută, din garanția reținută constructorului, și așa cum am spus, ne dorim să ridicăm și restricțiile de viteză și de tonaj și să circulăm în siguranță pe acest tronson de autostradă cât mai repede cu putință.

Dl Prim-ministru: –  „Și tronsonul 2 când îl dăm circulației?”

Dl Ministru Bode: –  „Tronsonul 2, secțiunea E, cu cei 9 km neexecutați vă informez domnule prim-ministru  că în acest moment noi am, suntem într-un  calendar din care ne propunem să executăm acest tronson de autostradă, să executăm lucrările la acest tronson de autostradă. Mai întâi am răspuns la 168 de solicitări în mai puțin de două luni de zile după reluarea procesului de achiziție, din august, din aprilie- mai anul trecut. Termenul pentru depunerea ofertelor este stabilit septembrie 2020, până la sfârșitul anului finalizăm evaluarea ofertelor și ne propunem să semnăm contractul pentru proiectare și execuție, proiectare 12 luni, execuție 30 de luni, sigur, în condițiile în care nu vom avea contestații pe de o parte și pe de altă parte vă informez că noi am declanșat procedura de contestație în anulare la hotărârea curții internaționale de arbitraj de la Paris, în care, știți că in urmă cu câteva săptămâni , statul român din păcate a fost obligat la plata unor despăgubiri și repunerea în contract, contractul semnat în 2013 cu antreprenorul. Acestea sunt cele 2 elemente de care trebuie să ținem cont în implementarea calendarului.”

Dl Prim-ministru: –  „Bun, și  pentru magariile care le- au făcut ăștia pe lotul 3 nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare.”

Dl  Ministru Bode: –  „Categoric, suntem în instanță pe lotul 3, vă referiți la cei 21 de km cu constructorul spaniol. Bineînțeles, și demersul acesta de verificare.”

Dl Prim-ministru: –  „Acolo a fost cu siguranță un aranjament între  managementul companiei și constructor ca să rezilieze contractul fără temei legal tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câștige pentru că acolo lucrurile sunt, sar în ochi.”

Dl Ministru Bode: –  „Toți cei responsabili trebuie să plătească.”

Dl Prim-ministru: –  „Lipsa de apărare, astea toate trebuie sancționate adică trebuie trimise către   parchet, după părerea mea, adică ce s-a întâmplat acolo e de parchet, nu e de… Și noi vrem să câștigăm dar după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu ață albă.”

Dl Ministru Bode: –  „Pe  trei domnule priministru pe lotul trei cu cei 21 de km este inadmisibil să ai cinci- șase recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98% stadiul progres fizic- realizare să fie lucrurile să nu mai fie în regulă și să reziliezi contractul. Noi am consultat avocatul, în momentul în care am decis  împreună cu cei din companie, cu experții din compania de drumuri să ridicăm aceste restricții de tonaj pe 2, domnule  prim-ministru,  după ce, cred că anul 2013 este anul în care trebuie să ne uităm cu atenție ce s-a întâmplat și nu numai noi și instituțiile statului ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie cu toate că agenția de mediu i-au informat pe cei din compania de drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare evaluarea, reevaluare impact, acordului de mediu și emiterea unui nou acord de mediu revizuit decât cel inițial din 2010, la o lună noiembrie s-a dat ordinul de începere, pe 21 decembrie s-a permis accesul în șantier și în 24 decembrie la trei zile s-a publicat avizul, acordul de mediu revizuit. Diferența între prima valoare inițială a contractului este de 560 de milioane de lei valoarea inițială a contractului iar suplimentarle solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei. A câștigat adică 140- 150%. Am câștigat la la Comisia de adjudecare a disputelor în 2017 pentru că lucrurile sunt foarte clare, nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări 140 -150% însă la Paris, la Curtea, Curtea de arbitraj de la Paris am pierdut pentru că statul român, prin instituțiile responsabile în special Compania de drumuri  nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu mergi și să nu accesezi proba cu martori. Statul român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente și în final am aflat acum, pentru că anul trecut în august au rămas în pronunțare cei de la Curtea de arbitraj și s-au pronunțat acum, s-a publicat în aprilie 2020 s-a publicat hotărârea. Mi-a spus textual,  avocatul companiei că…”

Dl Prim-ministru: –  „Da, dle, deci pe mine mă interesează să efectuați un control și toate rezultatele controlului, privind toate ilegalitățile, toate deciziile în defavoarea Statului Român să fie cuprinse acolo să fie trimis la parchet.”

Dl Ministru Bode: –  „Categoric.”

Dl Prim-ministru: –  „Nu vom accepta să pierdem bani  din cauza ticăloșiei unora care au alte interese decât să construiască autostrăzi.”

Dl Ministru Bode: – „Și pentru lotul 3 și pentru lotul 2, mulțumesc  frumos.”

Dl Prim-ministru: –  „Și pe lotul 2, asta este, trebuie reluată licitația cu cât e suma suplimentară, am înțerles că Comisia Europeană acceptă să ne deconteze și atunci trebuie reluate rapid   procedura.”

Dl. Ministru Bode: –  „Să semnăm contractul în acest an, contract de proiectare și execuție.”

Dl Prim-ministru: –  „Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății aveți grijă că aveți obligația de a finaliza procedurile de licitație și de a și distribui măștile, ministerul educației, cel târziu până la data de 1 iunie trebuie să ajungă la școli, iar Ministerul Sănătății, în momentul care aveți solicitările, datele de la administrațiile locale și aicea trebuie să se miște rapid direcțiile de sănătate publică, trebuie să lansați imediat procedura de licitație astfel încât să putem să distribuim măștile către cele două milioane trei sute de mii de persoane aflate în stare de vulnerabilitate. Domnul ministru Tătaru.”

Domnul ministru Tătaru: – „Bună dimineața, mai așteptăm astăzi de la Ministerul Muncii și dăm drumul.”

Dl Prim-ministru: –  Vedeți că datele trebuie să fie transmise și de administrațiile locale, pentru că ei au evidența persoanelor, evident le confruntați cu datele de la Ministerul Muncii privind persoanele cu dizabilități, privind persoanele care sunt beneficiare a pensiei sociale, indemnizației sociale și trebuie să faceți estimarea cantității total de măști  și trebuie lansată  procedara, că va fi o cantitate mare, gândiți-vă,  dacă distribuim 50 de măști către două milioane două sute două milioane trei sute de mii de cetățeni ai României va fi o cantitate mare și  după aia vom avea probleme logistice de distribuție în teritoriu pe când noi trebuie să ne mișcăm cât mai repede și Ministerul Educației de asemenea nu uitați, doamna ministru Anisie.

Doamna Ministru Anisie: –  „Da, domnule Premier, suntem în plină desfășurare a procedurii de achiziție pentru măști, în așa fel încât pe data de 2, atunci când elevii revin la școală pentru cursurile de pregătire, să aibă măștile necesare în fiecare unitate de învățământ.”

Dl Prim-ministru: –  „Mulțumesc.”

Doamna Ministru Anisie: –  „Și eu vă mulțumesc, domnule premier.”

Dl Prim-ministru: –  „Mulțumesc.”

<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FReteauaJurnalFM%2Fvideos%2F505623480103638%2F&show_text=0&width=560” width=”560″ height=”315″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true” allowFullScreen=”true”></iframe>


Opiniile cititorului

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *