Ne puteti urmări și pe:

4 mai, Ziua Națională a Inimii

Ziua Națională a Inimii, sărbătorită pe 4 mai, reprezintă prilejul de a conștientiza că bolile cardiovasculare reprezintă, în continuare, principala problemă de sănătate în România.

Conform specialiștilor, la nivel național, mortalitalitatea provocată de bolile cardiovasculare este de trei ori mai mare decât cea provocată de cancer, aproximativ 60 % din totalul deceselor înregistrate la nivel naţional sunt provocate de boli cardiovasculare, faţă de 19% de cancer. De altfel, bolile cardiovasculare sunt principala cauză de mortalitate în toată Europa, atât la femei, cât şi la bărbaţi, potrivit Cartei europene a sănătăţii cardiovasculare.

,,În ţara noastră, bolile cardiovasculare reprezintă cauza numărul 1 a mortalităţii premature, cu peste 50% din totalul deceselor înregistrate la nivel naţional. Este alarmant şi faptul că România ocupă primele locuri în Uniunea Europeană în privinţa mortalităţii prevenibile. Majoritatea problemelor cardiovasculare se datorează evoluţiei şi complicaţiilor bolii aterosclerotice (depunerea de grăsime pe artere sub forma unor plăci de aterom). Românii trebuie să fie conştienţi că aceste complicaţii pot apărea de la vârste tinere, aproximativ 20% din tinerii sub 20 de ani au la nivelul arterelor plăci de aterom incipiente, complet asimptomatice, făcând ca la 50 de ani, aproximativ 80% dintre bărbaţi să aibă plăci de aterom“, potrivit Societăţii Române de Cardiologie.

Conform Societăţii Române de Hipertensiune, în ţara noastră, bolile cardiovasculare determină peste 62% din totalul deceselor.

În actualele condiţii, ale pandemiei COVID-19, site-ul www.cardioportal.ro face câteva precizări şi oferă sfaturi menite să ajute şi să protejeze persoanele cu boli cardiovasculare: mâncaţi regulat şi sănătos, mâncarea sănătoasă vă aduce un aport de vitamine şi minerale care vă ajută în combaterea stării de nelinişte; cerealele, fructele şi legumele (de toate culorile) vă vor ajuta în reducerea nivelurilor de anxietate, evitaţi prăjiturile, biscuiţii, ciocolata, alcoolul; beţi multă apă (ceai); faceţi exerciţii fizice (deşi trebuie să păstrăm o distanţă socială, asta nu înseamnă că nu putem ieşi din casă, la plimbare, sau că nu putem face exerciţii aerobice uşoare, evitând zonele aglomerate); comunicaţi virtual – prin telefon, Facetime/Skype – cu membrii familiei sau cu prietenii, măcar o dată pe zi, pentru a vă muta gândul de la situaţia actuală; ocupaţi-vă timpul cu treburi casnice – gătit, ordine în dulapuri, grădinărit); ascultaţi muzică, citiţi o carte, completaţi rebusuri, tricotaţi, pictaţi etc; evitaţi expunerea la mesaje media cu impact emoţional negativ (nu urmăriţi ştirile la radio, la televizor sau pe telefon/calculator decât o dată pe zi).

Surse: Ministerul Sănătății, Agerpres

foto cu caracter ilustrativ

Ne puteti urmări și pe: