Current track

Title

Artist


Cum se va împărți ajutorul de la stat între presa locală, online și televiziuni – ajutor dezinteresat de la stat?

Written by on aprilie 24, 2020

Cum se va împărți ajutorul de la stat între presa locală, online și televiziuni – ajutor dezinteresat de la stat?

Guvernul pune la bătaie 200 de milioane de lei sub forma unei campanii de informare, în an dublu electoral, pentru a ajuta presa să subziste în criză.
Cum se va împărți ajutorul de la stat între presa locală, online și televiziuni - ajutor dezinteresat de la stat?

Guvernul vrea să ajute presa în criza generată de coronavirus sub forma unei campanii de informare pe tema coronavirusului în valoarea totală de 200 de milioane de lei, care urmează să fie derulată în următoarele 4 luni, scrie Radio Europa Liberă. Banii urmează să fie împărțiți între televiziuni, publicațiile online și presa locală în condițiile în care în toamnă vor avea loc două șiruri de alegeri, locale și parlamentare. Ar fi, prin urmare, vorba de 50 de milioane de lei pe lună.
• Redăm mai jos textul integral. Vezi în text poziția G4Media.ro față de acest subiect.
Invitația a lansat-o guvernul pentru a afla care este poziția presei în legătură cu un act normativ privind o campanie de informare despre COVID-19, plătită de stat, pentru a fi difuzată în presa națională, locală și regională.
Întâlnirile la distanță au avut loc separat, marți pentru presa online și tipărită națională, pentru radio și cu televiziunile comerciale cu acoperire națională, iar miercuri, cu presa locală și regională.
Presa locală se află în penurie încă din 2008-2010, de la criza financiară, așadar capturarea ei de către baronii locali sau utilizarea în scopuri politice a fost ușoară. Pentru cei care au rezistat conservându-și independența a venit acum momentul critic.
La discuția moderată de Ionel Dancă, șef al Cancelariei premierului, atât Raluca Turcan, vicepremier, cât și premierul Ludovic Orban, au subliniat că independența jurnaliștilor și a organizațiilor media nu vor fi afectate, că nu vor exista alte obligații decât acelea de a difuza, conform unui contract, materialele informative despre criza coronavirus.
Entitățile care dețin atât site cât și ediție tipărită pot solicita difuzarea campaniei în ambele forme, obținând dublul sumei prevăzute. Televiziunile și studiourile de radio locale au avansat o departajare după audiență, după numărul de angajați și după procentul de producție proprie a sumelor alocate, iar nu o sumă fixă, egală pentru toți.
La dialogul cu presa locală au participat jurnaliști de la Viva FM de la Suceava, Eveniment TV și Radio Sibiu, Bucovina TV Iași, Ziarul Impact, Radio Transilvania, Keletinfo, Radio Sky și PressHub.
Dialogul cu organizațiile media mari, de audiență națională a sintetizat câteva dintre cerințele acestora, generalizate în cea mai mare parte pentru întrega presă. Biroul Român de Audit a transmis și criterii deontologice în acordarea în viitor a unor facilități fiscale: „Cei mai afectați sunt chiar editorii legitimi, care se limitează la informarea obiectivă a publicului și nu apelează la știri false sau senzațional.
Cei care promovează „fake news”, „clickbait” și titluri înșelătoare nu respectă niciun fel de reguli de informare corectă și nici de plată corespunzătoare a obligațiilor fiscale”.
Pentru presa online, a cărei audiență a crescut în perioada crizei COVID-19, eliminarea falșilor competitori este greu de rezolvat. „Orice ban e binevenit” – ne-a declarat Mărgărit Țimbolschi, coordonator Hotnews – ”problema e să nu fie încăierare pe bani. Mecanisme perfecte nu există”. Dacă vor veni și fonduri europene destinate presei, atunci va fi bine. Campania și distribuirea sumelor încă nedefalcate vor fi efectuate de o entitate guvernamentală.
S-a propus să fie luate în considerare canalele TV care produc emisiuni informative, știri, dezbateri de actualitate. Televiziunea și radioul public, canalele finanțate de biserică sau de universități sunt considerate neeligibile, fiind oricum finanțate de la bugetul de stat.
Despre criterii etice nu s-a vorbit, deși există CNA, autoritate care, fie și defectuos, sancționează derapajele.
De aici și scepticismul mai multor jurnaliști care au înființat publicații online și se descurcă așa cum pot. Sumele mari este posibil să meargă către televiziunile unor oameni de afaceri controversați, cu interese politice explicite
Totuși, o veste bună rămâne promisiunea premierului de a finanța parțial salariul pentru șomerii angajați de companii, inclusiv de organizații mass-media, după ce starea de urgență se va încheia și, totodată, se va anula măsura șomajului tehnic.
Sursa: Radio Europa Liberă
Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *