Ne puteti urmări și pe:

În ultima perioadă tot mai multe persoane tinere, fără experiență de viață, pleacă din România, pe cont propriu, cu speranța găsirii unui loc de muncă pe spațiul extern, zonele predilecte de emigrare fiind statele europene, în diferite domenii de interes.

Una dintre problemele de care mulți, dintre cei care aleg să plece, nu țin cont este pericolul la care se expun atunci când nu au o direcție bine stabilită, când pleacă fără contracte de muncă sau când dau curs unor invitații fără să aibă garanția că vor fi încadrate pe un loc de muncă legal, riscând să cadă în capcana rețelelor de crimă organizată specializate în traficul de persoane.

Din punct de vedere al legii, conform Directivei UE 2011/36/UE, activitatea infracțională de trafic de persoane presupune recrutarea, transportul, transferul, adăpostirea sau primirea de persoane, inclusiv schimbul sau transferul de control asupra persoanelor în cauză, efectuate sub amenințare sau prin uz de forță sau prin alte forme de constrângere, prin răpire, prin fraudă, prin înșelăciune, prin abuz de putere sau profitând de starea de vulnerabilitate sau prin oferirea sau primirea de bani sau de alte foloase pentru a obține consimțământul unei persoane care deține controlul asupra alteia, în vederea exploatării.

Formele de manifestare ale exploatării unei persoane:

  • supunerea la executarea unei munci sau îndeplinirea de servicii, în mod forțat;
  • ținerea în stare de sclavie sau alte procedee asemănătoare de lipsire de libertate ori de aservire;
  • obligarea la practicarea prostituției, la manifestări pornografice în vederea producerii și difuzării de materiale pornografice sau la alte forme de exploatare sexuală;
  • obligarea la practicarea cerșetoriei;
  • prelevarea de organe, țesuturi sau celule de origine umană, în mod ilegal.

În acest context, persoana care intenționează să plece la muncă pe spațiul extern, anterior luării deciziei de a migra către o destinație, unde se presupune că se va încadra, trebuie să își ia toate măsurile de siguranță că nu va deveni o victimă a rețelelor de crimă organizată.

Una dintre aceste măsuri este să dispună de canale de comunicare sigure și permanente cu membrii familiei, cu apropiații sau cu autoritățile. Ideal ar fi să anunțe autoritățile române din statul de destinație (consulat, ambasadă) despre prezența sa pe acel spațiu. O măsură, la fel de importantă, este și învățarea unei limbi de circulație sau chiar limba oficială a țării țintă.

Totodată, este indicat ca persoana în cauză să migreze către un mediu unde are rude sau prieteni care se află de mai mult timp pe acel spațiu și cunosc mediul de domiciliu și de activitate în care cel în cauză vrea să se integreze.

Persoana care vrea să ocupe un loc de muncă pe spațiul extern să o facă cu ajutorul agențiilor de recrutare și plasare a forței de munca, în baza unui contract. Astfel, are garanția unui loc de muncă legal, al unui venit minim garantat și a unor condiții de trai decente dar și a protecției față de zonele infracționale.

Dacă persoana interesată pleacă neinformată, fără cadrul instituțional de lucru aranjat și fără sprijin din partea apropiaților, aflați deja în locul țintă, riscurile sunt foarte mari să intre în zonele de interes ale rețelelor de crimă organizată și să devină o victimă.

The post Plecatul la muncă ”afară” vs. Traficul de persoane… appeared first on JurnaldeBacau.ro.

Ne puteti urmări și pe: