În calitate de europarlamentar al regiunii Nord-Est, Dragoș Benea lansează un apel către toți factorii decidenți, oamenii politici și organizațiile non-guvernamentale din Moldova pentru susținerea cu prioritate a variantei de 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚̆ 𝐈𝐚𝐬̦𝐢 – 𝐁𝐚𝐜𝐚̆𝐮 – 𝐁𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯: 𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝟑 𝐨𝐫𝐢 𝐦𝐚𝐢 𝐢𝐞𝐟𝐭𝐢𝐧𝐚̆, 𝐜𝐮 𝐮𝐧 𝐢𝐦𝐩𝐚𝐜𝐭 𝐝𝐞 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮 𝐦𝐮𝐥𝐭 𝐦𝐚𝐢 𝐫𝐞𝐝𝐮𝐬 (𝐝𝐨𝐚𝐫 𝟖% 𝐩𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 𝐚𝐫𝐢𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐭𝐞𝐣𝐚𝐭𝐞) 𝐬̦𝐢 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐂𝐍𝐀𝐈𝐑 𝐯𝐚 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚 𝐥𝐢𝐜𝐢𝐭𝐚𝐭̦𝐢𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐞𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐟𝐞𝐳𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐬̦𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐭𝐞𝐡𝐧𝐢𝐜 𝐢̂𝐧 𝐟𝐞𝐛𝐫𝐮𝐚𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟎 (𝐜𝐨𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦 𝐩𝐫𝐨𝐦𝐢𝐬𝐢𝐮𝐧𝐢𝐢 𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐋𝐮𝐜𝐢𝐚𝐧 𝐁𝐨𝐝𝐞).

Uniunea Europeană, de la care se pretind bani pentru finanțarea acestei autostrăzi, e mai atentă ca niciodată la problemele de mediu (subiect critic la nivel european), dar și la eficiența cheltuirii fondurilor europene (analiza cost/beneficiu). Europa vrea să protejăm cât mai mult mediul și să cheltuim cât mai eficient fondurile acordate.

În ultimii 10 – 12 ani, s-au făcut tot felul de declarații de susținere a Autostrăzii Moldovei; prea puțin la concret. Cuvintele de bine au culminat cu transformarea în lege, în anul Centenarului Marii Uniri (2018), a 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚̆𝐳𝐢𝐢 𝐔𝐧𝐢𝐫𝐢𝐢 (𝐓𝐠. 𝐌𝐮𝐫𝐞𝐬̦ – 𝐈𝐚𝐬̦𝐢), 𝐨 𝐥𝐞𝐠𝐞 𝐚𝐳𝐢 𝐢𝐧𝐚𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚𝐛𝐢𝐥𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐯𝐫𝐞𝐦𝐞 𝐜𝐞 𝐧𝐮 𝐞𝐱𝐢𝐬𝐭𝐚̆ 𝐬𝐮𝐫𝐬𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐭̦𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐬𝐢𝐠𝐮𝐫𝐚𝐭𝐚̆ 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭. Proiect al cărui cost, conform declarațiilor ministrului Marcel Boloș, ar fi fost subevaluat. El e, în realitate, mult mai scump decât estimările inițiale.

Sigur, în ultimii 10 ani am asistat, cu toții, la o păguboasă competiție a orgoliilor regionale care nu a dus la nimic bun. Pe lângă asta, am uitat de geografie și de faptul că unele obstacole (montane) nu pot fi depășite decât cu costuri exorbitante, imposibil de argumentat și susținut în fața instituțiilor europene.

În calea autostrăzii Tg. Mureș – Iași, pentru care Guvernul a lăsat de înțeles că va căuta finanțare europeană în următorii ani, stau 𝟏𝟓 𝐬𝐢𝐭𝐮𝐫𝐢 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞 (𝐳𝐨𝐧𝐚 𝐏𝐚𝐫𝐜𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐍𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐂𝐞𝐚𝐡𝐥𝐚̆𝐮), 𝐭𝐨𝐭𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚̂𝐧𝐝 𝐩𝐞𝐬𝐭𝐞 𝟓𝟏.𝟎𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐡𝐞𝐜𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐚𝐫𝐢𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐭𝐞𝐣𝐚𝐭𝐞. Ponderea acestora în economia proiectului este de 𝐚𝐩𝐫𝐨𝐚𝐩𝐞 𝟓𝟓%, o cifră care ne va da mari bătăi de cap.

Dacă finanțarea autostrăzii Pitești – Sibiu s-a împiedicat de un biet gândac și de alte probleme de mediu colaterale, zecile de mii de hectare de arii protejate străbătute de varianta Tg. Mureș – Iași nu vor atrage niciodată finanțări europene pentru Autostrada Moldovei! Oricât ne-am iluziona, nu ne folosește la nimic – banii tot nu vor veni.

Din calcul electoral sau din orgoliu politic, Guvernul insistă pe această soluție cvasi-imposibil de pus în practică. Probabil, tocmai pentru ca să nu se pună în practică, din considerentele enumerate anterior. A „patina” la nesfârșit pe varianta de lucru Tg. Mureş – Iaşi, ce întâmpină 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐦𝐞 𝐝𝐞 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮 𝐢𝐧𝐬𝐮𝐫𝐦𝐨𝐧𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐞, înseamnă a pune umărul la îngroparea definitivă a autostrăzii către Moldova. Și poate că asta se dorește, de fapt!

Totuși, nu putem sta cu mâinile în sân – ceva trebuie făcut pentru ca Moldova să fie conectată rutier cu Transilvania, printr-o autostradă. Nu trebuie să mai irosim încă 10 ani, pe lângă cei 10 deja pierduți, discutând cu mai mult subiectivism decât este cazul despre o 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚̆ 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐧𝐮 𝐬𝐞 𝐯𝐚 𝐟𝐚𝐜𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐜𝐚𝐮𝐳𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐛𝐥𝐞𝐦𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮.

The post Apel de la Bruxelles, pentru Autostrada Moldovei! appeared first on JurnaldeBacau.ro.