Ne puteti urmări și pe:

Invitatul din această după amiază de la Jurnal FM a fost domnul Mihăiță Albu, profesor de muzică, fost director al Liceului de Arte „Victor Brauner” din Piatra Neamț.

Absolvent al Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu” din București, promoția 1974, profesorul Mihăiță Albu a condus destinele Liceului de Artă din Piatra Neamț, mai bine de 24 de ani.

Nu știu, nu poți să dai întotdeauna «vina» pe un noroc, dar cred că am fost norocos. Am fost norocos și datorită faptului că am fost directorul care a început viața acestui liceu.  Toamna, când să înceapă școala pe 1 septembrie, în consiliul profesorilor și inspectorii de pe-atunci, domnul Vadana și domnul Macarie, fost director al Școlii de Muzică, au zis: «domnule, hai să îl propunem pe Mihăiță» și nu am stat mult pe gânduri și am zis și eu da. Cu toate că atunci, în clipa respectivă, când am spus da, domnule, eu, un simplu profesor de clarinet, eu știu, o să reușesc eu să duc destinele acestei școli? Și uite că în toamna asta, cu toate că intru în al doilea an de pensionare, acum, fac 45 de ani de învățământ. Faptul că am cochetat și cu orchestra simfonică și am avut chiar doi ani unde primăvara și toamna am cântat cu Filarmonica din Bacău, probabil această privire de ansamblu, ca instrumentist, mi-a dat putere să pot gândi și organiza un liceu, să mă înțeleg cu colegii, legat de ceea ce înseamnă un plan de învățământ, planurile cadru și încet, încet, am intrat în limbajul tehnic. Din aproape în aproape și planul de învățământ mi-a dat posibilitatea, dar și eu am căutat mereu, am reușit să construiesc liceul ca pe orchestră simfonică. În ce idee? Să avem toate instrumentele orchestrei simfonice, excepție face faptul că nu avem  orgă clasică și nu avem harpă, dar în rest, avem toate toate instrumentele și mai mult de atât, avem, am construit și instrumentele orchestrei de muzică tradițională, având în vedere că în Piatra Neamț erau niște lăutari foarte buni, care, văzând că au dispărut, am zis: domnule, de ce să nu începem să școlim și treaba asta? Și uite că la ora actuală avem și clasă de țambal, clasă de acordeon, clasă de saxofon și avem și clasa de canto popular”, a mărturisit domnul Albu.

La Liceul de Muzică din Bacău a ales să studieze clarinetul, iar după absolvire a urmat cursurile Conservatorului din București, unde a fost îndrumat de maestrul Ioan Cudalb.

În 1974, prin repartiţie ministerială, Mihăiţă Albu a ajuns profesor la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice din Piatra Neamţ. Îi place atât de mult să fie profesor, încât Mihăiţă Albu  a ajuns să spună că şcoala a devenit prima lui casă.

De-a lungul timpului, prin mâinile sale au trecut sute de elevi care au devenit profesori, atât în ţară, cât şi în străinătate, alții cântă în filarmonici sau pe marile scene ale lumii.

„Acum sunt la o înălțime din care privesc în jos. La începuturi visam. Dar de multe ori am avut în mintea mea ideea că dacă nu visezi, nu poți să realizezi nimic. Așa că propun oamenilor să viseze, că ceva tot se va realiza. Înseamnă că visul este o fata Morgana spre care tot tinzi și acumulezi, nu știu dacă o prinzi, dar acumulezi mereu lucruri frumoase și de calitate. Și aș zice că în viața aceasta de profesor și această perioadă longevivă, zic, de director, în cadrul liceului s-au creat valori, copii care astăzi sunt pe scenele lumii, sunt în filarmonici. Dar ce este iar foarte frumos,  foști elevi, astăzi, actuali profesori. Actuali profesori care încep să facă performanță și poate dacă ar veni în vizită cei care au trecut la cele veșnice din această școală, eu cred că ar fi mândri de noi.”

Cea de a XXIX-a ediție a Concursului internațional de interpretare muizcală „Emanuel Elenescu” se va desfășura în perioada 28-30 noiembrie 2019. Despre ideea acestui concurs, domnul Mihăiță albu a povestit:

 La un moment, Piatra Neamț mi se părea un oraș închis, dar cu talente și am zis: trebuie să realizăm un circuit de valori în acest liceu, copiii nu aveau modele. Și m-am gândit să facem niște concursuri. Întâi, am început cu cursuri de vară, am avut vreo opt ediții, dar în paralel, am început și acest concurs pentru instrumente de suflat în ’90. Și acele cursuri de vară, unde am adus profesori de la București, de la Iași, de la Cluj ca să lucreze copiii în ideea că o să aibă o carte de vizită unde se duc, să fie cât de cât cunoscuți, să aibă o intrare mai ușoară. Și această tactică, să știți că a fost foarte bună. Pornind de aici, de la realizat circuitul de valori, întâi, concursul l-am început la nivelul școlii, după aceea la nivel de județ și apoi am zis să avem un juriu din afara școlii, să dea o altă greutate copiilor care se produc. Și l-am invitat pe domnul Grigore Pop care, mi-a spus la un moment dat: dar de ce nu extinzi acest concurs, de ce-l lași numai  la nivel de județ? Și-a ieșit zona Moldovei. Câțiva ani buni a fost în juriu și președintele juriului și apoi a ajuns național.Ș i în acest moment se desfășoară chiar cu participare internațională, având în vedere că avem trei personalități în juriu la clarinet, la acordeon, la muzică de cameră, din Elveția. Am avut cu ani în urmă și din Austria, și i-am dat caracter internațional, nu atât prin faptul că în ultimul timp vin foarte mulți copii din Moldova, anul trecut au fost peste 160 din Republica Moldova, vin și din Ucraina, dar am avut și un elev din America. Mi-e teamă să îl extindem pentru copiii din Europa, pentru că mă gândesc că ar trebui să avem niște condiții de cazare optime, iar liceul, totuși, este un liceu mic și nu dispune de niște posibilități în care să ne dăm rotunzi că uite, se poate face muzică în condiții extraordinare. Anul trecut am avut aproape 600 de copii, acești copiii au fost bine evaluați, simt că în fața lor sunt niște profesori care știu să cântărească foarte bine calitățile lor instrumentale și talentul, iar concursul are două aspecte: odată este un concurs de încurajare, dar în același timp și un concurs de selecție a valorilor. Și când spunem de selecția valorilor, am realizat Gala Finaliștilor pe fiecare secțiune, fiecare secțiune dă câte un finalist. Finaliștii se întâlnesc într-un concert gen concurs, unde, în urma prestației pe care o fac în concertul de gală, juriul din nou deliberează și alege pe cel mai bun din cei buni. La muzică clasică sunt 10 finaliști din care alege marele finalist, la muzică tradițională sunt opt finaliști, tot la fel, se alege trofeul pentru cel mai bun finalist. Paleta este foarte largă, pentru că este secțiunea de lemne, flaut, oboi, clarinet, fagot, mai nou saxofon, secțiune de coarde: vioară, separat și curs grave: violă, violoncel, contrabas, secțiunea de muzică de cameră cuprinde tot felul de instrumente, îmbinarea și între instrumentele de suflat și coarde sau numai coarde și secțiunea artă vocală odată, muzică clasică, unde totdeauna este un finalist, o fată și un băiat și la muzică tradițională este și canto popular, unde tot la fel, alegem o fată și un băiat, plus ceilalți instrumentiști înseamnând țambal, fluier, nai, acordeon și așa mai departe.”

Concursul se adresează tinerelor talente din domeniul interpretării muzicale din ţară şi străinătate şi oferă copiilor şi tinerilor între 6 şi 19 ani, care studiază muzica instrumentală şi vocală, posibilitatea exprimării lor artistice. Evaluarea concurenţilor se va face după următoarele criterii: respectarea textului muzical; tehnica instrumentală, vocală; interpretarea artistică (muzicalitate, expresivitate); impresia artistică.

Juriul va fi alcătuit din cadre didactice de specialitate de la liceele şi academiile de artă din ţară şi din străinătate. Jurizarea se va face pentru fiecare an de studiu şi pe fiecare instrument/secţiune.

 

Jurnal de Neamț

Articolul 45 de ani dedicați elevilor apare prima dată în Jurnal de Neamt.

Ne puteti urmări și pe: