Ne puteti urmări și pe:

Președintele Asociației Astronomice „Sirius” (AAS) – Club UNESCO din Bârlad, domnul profesor Ioan Adam a fost prezent în studioul Jurnal FM.

Domnului profesorul Ioan Adam îi revine meritul de a promova astronomia la nivel național. Datorită implicării active, la începutul anilor 2000 d-nul profesor Ioan Adam a înființat și introdus în calendarul olimpiadelor școlare OLIMPIADA NAȚIONALĂ DE ASTRONOMIE ȘI ASTROFIZICĂ și totodată înființarea, la 20 septembrie 2001,  Asociaţiei Astronomice „Sirius”, cu sediul la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bârlad, organizaţie de şi pentru tineret al cărei nume s-a transformat în decursul timpului în renume.
Curiozitatea elevilor, deschiderea lor spre necunoscut, valoarea umană a astronomiei, perspectivele profesionale, valenţele educative excepţionale, sunt argumentele care au condus la înfiinţarea, din 2001, a Asociaţiei Astronomice „Sirius”.

Demersul început în anul 2000 la Bârlad în cadrul Simpozionului Naţional „Educaţia şi Astronomia în mileniul III” privind participarea României la Olimpiada Internaţională de Astronomie, a fost coordonat de un Comitet pentru Olimpiada Internaţională de Astronomie din care au făcut parte prof. Ieronim Mihăilă, prof. Erika Lucia Suhay, prof. Ioan Adam şi prof. Victor Şutac.

Noi am avut activități, când spun noi, mă refer și la alți colegi din țară, care, în cadrul Simpozionului Național Educația și Astronomia în Mileniul III, desfășurat  în 2000, la Bârlad, în cadrul programului Ministerului, am ținut să marcăm acest moment, să intre în rândul lumii și copiii noștri care sunt doritori să participe la o olimpiadă științifică. Și în anul 2003, după acea  primă  nereușită, am făcut un memoriu la minister pentru a se realiza Olimpiada Națională, care s-a concretizat. Bârladul a avut o primă ediție, apoi o alta în 2008. Urma, sigur ca România să participe acum, oficial, la Olimpiada Internațională de Astronomie, în 2003 era ediția a VIII-a, la Stockholm, Suedia. Eu am purtat corespondență în această perioadă și cu președintele comitetului Olimpiadei Internaționale, academicianul Mikhaol Gavrilov, și sigur, noi speram ca lucrurile să decurgă bine. În acel an au fost doi elevi din județul Vaslui, pe care îi pregătim în cadrul asociației și Centrului de Excelență pentru Astronomie și un elev de la Suceava, pregătit la Palatul Copiilor de domnul profesor Șutac. Acesta a fost începutul, sigur, cu emoții și cu dezavantaje, pentru că noi nu cunoșteam tipurile de subiecte. Cert este că am fost bine primiți, ne-am integrat foarte bine în acea olimpiadă unde s-au desfășurat cele trei probe, proba teoretică, proba observațională,  care are  dificultatea ei, pentru că e o probă mai rapidă, copiii trebuie să se antreneze foarte mult, să cunoască bine cerul, unele subiecte cum a fost cazul nostru, surpriză, să spunem, ca element de noutate și sigur și proba de analiză a datelor care, implică, tot într-un fel o probă teoretică, să spunem, dar cu date complete ale unor fenomene în care copiii trebuie să analizeze, ca un cercetător, dacă situația prezentată e posibilă sau nu, chiar trebuia în încheiere să spună acest lucru, după rezolvarea problemei,  dacă situația aceea este reală, adică e posibilă. Vă dați seama că acolo se merge pe gândire, nu atât pe cantitate, nu știu ce formule complicate. Copiii sunt cercetători”, a povestit domnul profesor Adam.

La cea de a XXIV-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Astronomie de la Piatra Neamț, domnul Adam a fost nominalizat în Comisia centrală de evaluare a Olimpiadei: „Sunt onorat de nominalizarea în Comisia centrală de evaluare a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie de la Piatra Neamţ din perioada 20-27 octombrie 2019, eveniment la care vor participa peste 150 de concurenţi din 21 de ţări. Mult succes tuturor participanţilor!” a transmis profesorul bârlădean.

Activitatea de profesor a început-o imediat după finalizarea studiilor, fiind absolvent al Facultăţii de Fizică din cadrul Universităţii „Al. I. Cuza“ Iaşi (1978), iar pe parcursul anilor a ocupat diferite funcții în organizații dedicate științei mult îndrăgite, astronomia:

• Coordonator al Cercului de Astronomie „Mihai Eminescu“ (1985-2016).
  • Coordonator al Filialei Vaslui a Societăţii Astronomice Române de Meteori (1989-2001). Coordonator al Filialei Bârlad a Asociaţiei pentru Studiul Fenomenelor Aerospaţiale Neidentificate (1989-2009).
  • Preşedinte al Asociaţiei Astronomice „Sirius“ (2001-2016). Membru în Comisia Naţională de Astronomie MECTS (2001-2012).
  • Lector al Centrului de Excelenţă pentru Astronomie de la Liceul „Mihai Eminescu“ Bârlad şi al Centrului de Performanţă pentru Astronomie, Fizică şi Ştiinţe – Călimăneşti (2002-2012).

Jurnal de Neamț

Articolul Astronomul bârlădean, Ioan Adam nominalizat în Comisia centrală de evaluare a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie de la Piatra Neamţ apare prima dată în Jurnal de Neamt.

Ne puteti urmări și pe: