Ne puteti urmări și pe:

Daniela Soroceanu: „Avem autorități locale, foarte bine intenționate, care sunt preocupate de rețeaua școlară, au educația ca prioritate”

În după amiaza zilei de 5 septembrie, invitată în studioul Jurnal Fm a fost doamna prefect Daniela Soroceanu.

Doamna prefect a vorbit despre situația unităților școlare în prag de începere a anului școlar 2019 – 2020, despre evoluția lucrărilor de realilitatre sau de  modernizare a acestora și despre implicarea autorităților publice locale în desfășurarea acestor lucrări.

În momentul de față, în contextul unei abordări descentralizate, deciziile privind construcția, reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii din educație sunt luate la diferite niveluri ale administrației. Ministerul Educației Naționale (MEN) a jucat un rol cheie în finanțarea programelor de investiții în unitățile de educație și formare, însă acest rol a fost transferat consiliilor județene și locale pentru selecția unităților și identificarea nevoilor de dezvoltare a infrastructurii.

Referitor la stadiului pregătirilor pentru începerea noului an școlar 2019 – 2020, dacă unitățile școlare din județ sunt pregătite să primească elevii, doamna prefect Soroceanu a precizat: „Fără îndoială că toți suntem pregătiți, e loc și de mai bine. Sunt și lucruri bune și lucruri mai puțin bune. Sunt și lucruri rele. Important este să le cunoaștem,  importat e să ni le asumăm fiecare în parte, fiecare pe autoritatea pe care o are și pe competența legală pe care o are, de la primar până la directorul de școală, de la părinte până la elev, de la prefect până la autoritățile care verifică funcționarea sanitară, funcționarea la securitatea la incendii și alte astfel de autorizații. Avem 693 de clădiri, toate aflate în patrimoniul rețelei școlare, din care doar 7 unități școlare cu 9 clădiri nu dețin astăzi autorizație la incendiu. Documentațiile sunt depuse, au fost respinse, inițial, de către reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență, pe diferite motive tehnice. În prezent, am demarat discuții cu fiecare primar din aceste localități, cu fiecare director de școală și s-a procedat la plan de conformare pentru fiecare dintre aceste unități școlare. Vorbim de lucruri tehnice, de genul: fie nu au fost concordanțe între proiectul tehnic și condițiile acordării autorizației de către ISU, fie lipsește o semnalizare, fie este o ușă deschisă în alt sens față de care ar fi trebuit, lucruri care se pot remedia. Mai avem o situație în care s-a s-a modernizat un sediu și nu s-a solicitat în autorizația de construire, în certificatul de urbanism, mai bine zis, nu a fost trecut de către autoritatea locală și necesitatea unui aviz ISU, e o neconformitate și lucrul acesta se va suplini. Am avut astăzi o conerință și unii dintre colegii din presă chiar au pus astfel de întrebări: a cui e responsabilitatea, dacă se întâmplă ceva în această situație. Responsabilitatea este, fără doar și poate, comitentul pentru prepus sau așa cum zice Codul Civil, de la director de școală până primarul care nu s-a preocupat. ”

Amplasarea infrastructurii educaționale influențează rezultatele elevilor printr-o serie de factori, precum distanța față de școală și timpul de navetă, cu efect asupra segregării școlare, numărului de elevi înscriși și a modului de funcționare în schimburi.

Să știți că avem foarte multe autorități locale, foarte bine intenționate și care sunt preocupate de rețeaua școlară, au educația ca prioritate. Drept pentru care, au accesat fie fonduri guvernamentale, fie fonduri nerambursabile, fie și-au alocat din propriile fonduri, din bugetul local, modernizări sau recompartimentări sau tot ceea ce, poate, le lipsea pentru a fi la standarde europene. Sunt autorități locale care nu s-au preocupat. Avem și situația unor autorități care, deși aveau acces la Hotărârea de Guvern 363/2019, dată, către începutul vacanței școlare, iunie, aveau această posibilitate, să acceseze astfel de fonduri, pentru a crea, în mediul rural vorbim, toalete în extensia școlii, să nu mai avem toaletă în curtea școlii. Din păcate, din 58 de unități școlare, de astfel de situații, 3, între timp, aveau diferite stadii de proiect din proiectele pe PNDL – Programul Național de Dezvoltare Locală, spre exemplu și le-au modernizat, le-au aranjat, chiar dacă sunt în curtea școlii. Dintre aceste 58, revin, 3 sunt deja finalizate, 34 aveau acces la Hotărârea de Guvern 363. Au fost selectate un număr de 34, de unități școlare, care, din păcate, și aici avem unii care nu au făcut nici acest lucru. Și revin, acolo unde există preocupare a autorităților, a autorității locale, mă refer la primar și consiliul local. Vom avea și unitate școlară modernizată, vom avea și unitate școlară, chiar dacă are toaletă în curtea școlii, modernizată, cu acces la apă, canalizare, fosă septică. Sunt trei astfel de situații. Mai avem 17 unități școlare care au accesat, v-am spus și alte forme de finanțare, AFIR, PNDL 1 și 2 în diferite stadii de execuție, unele dintre ele nu vor finaliza la 9 septembrie, altele vor finaliza până la 31 decembrie. Până atunci, acolo unde a fost acel interes pentru copii, pentru elevi și pentru sistemul educațional, primarii și directorii de școli au adus toaletă ecologică, acolo unde nu existau. Vorbim și despre apă potabilă. Sunt 33 de unități școlare care nu au apă potabilă din punctul de vedere al potabilității Direcției de Sănătate Publică, pe avizul pe care îl dau dânșii. Vom găsi apă potabilă în sursă alternativă. Avem o unitate școlară în care primăria a consimțit, prin hotărâre de Consiliu Local, să acorde apă îmbuteliată. Multe autorități locale merg pe principiul autonomiei locale, lucrul acesta l-a remarcat și în conferința de presă și sunt supărați  când venim în control și verificăm, când venim și vedem că cetățenilor le este refuzat dreptul la o educație modernă, la standardele secolului în care trăim și acuză, de cele mai multe ori, că nu au fonduri, că nu au buget, că nu au diferite motivații de genul acesta. De aceea am optat, că este foarte important ca fiecare autoritate locală să își croiască bugetul la începutul anului, astfel încât, din impozite și taxe și din echilibrarea bugetelor care se face și din fondurile pe care le primesc, guvernamentale, dacă avem un gospodar, acolo, în frunte, întotdeauna va găsi soluția cea mai bună”, a menționat doamna prefect, Daniela Soroceanu.

Infrastructura sistemului educațional reprezintă un factor esențial al procesului educațional, care are efect direct asupra elevilor.

Jurnal de Neamț

Articolul Daniela Soroceanu: „Avem autorități locale, foarte bine intenționate, care sunt preocupate de rețeaua școlară, au educația ca prioritate” apare prima dată în Jurnal de Neamt.

Ne puteti urmări și pe: